پایگاه خبری سرعت پرس

۱۲:۵۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸
(بازه قیمتی جذاب ماشین اولی‌ها)
در بازار آشفته داخلی که نه مصرف‌کنندگان و نه نمایشگاه‌داران از وضعیت قیمت‌های بازار (حتی روز بعد) خبر ندارند، پیدا کردن یک گزینه غیرایرانی و چینی در بازه قیمتی ٩٠ تا ١٦٠ میلیون تومان برای ماشین اولی‌های عاشق خودرو که تمایلی به خرید خودروی ایرانی ندارند، بسیار سخت یا به عبارتی ناممکن شده و به همین دلیل هم چاره‌ای جز روی آوردن به خرید مدل‌های قدیمی و کارکرده خارجی ندارند. قصد ما در این گزارش معرفی مدل‌های کارکرده اما جذاب و قابل تاملی است که می‌تواند نظر این گروه را تأمین کند./ نوشته امیر حسین اقتداری







مزدا 323 اتوماتیک (تیپ پنج)

مزدا 323 خودرویی ژاپنی بود که از سال 1382 شمسی توسط گروه بهمن مونتاژ و عرضه شد. همین دو ویژگی کافی بود تا این خودرو به محصولی محبوب و قابل اعتماد در بین مردم بدل شود یعنی مزیت ژاپنی بودن خودرو و عرضه توسط نماینده‌ای که در آن دوران خدمات قابل توجهی به مشتریان خود می‌داد. استهلاک پایین، گیربکس چهار دنده اتوماتیک، سان روف، شتاب خوب و چالاکی، مصرف ترکیبی نسبتاً مناسب ‌8.8 لیتر در هر صد کیلومتر نیز از ویژگی‌های دیگر این تیپ از جذاب ژاپنی به‌شمار می‌رفتند. وزن 323 تیپ پنج تنها 1073 کیلو گرم بود و گروه بهمن موتور 1600 سی‌سی با توان 106 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن‌متر گشتاور را برای مونتاژ در نظر گرفته بود که نتیجه‌اش شتاب مناسب برای یک سدان متوسط در آن دوران (10 سال پیش) بود. اما مزدا 323 هنوز هم ویژگی‌های در خوری دارد. یک سدان با شخصیت ژاپنی که گرچه 106 اسب آن در حال‌حاضر به چشم نمی‌آید اما همچنان می‌تواند بهتر از خیلی هم رده‌ای‌های ایرانی‌اش باشد! اکثر نمونه‌های موجود 323 تیپ پنج مدل 85 معمولاً کارکردی بالای 200 هزار کیلومتر دارند اما با بودجه ذکر شده می‌توان یک نمونه‌تر و تمیزی پیدا کرد که در صورت داشتن کارکرد کم، در خرید آن تعلل نکنید. با این توصیف مزدا 323 انتخاب برتر ما در این گروه است.

 

 

نیسان ماکسیما (دنده‌ای)

از اولین و مهم‌ترین فاکتورهایی که تقریباً تمام علاقه‌مندان به ماشین در هنگام خرید خودرو به آن توجه ویژه‌ای می‌کنند، قدرت و شتاب اتومبیل موردنظرشان است. وقتی هم که سخن از شتاب عالی و قیمت مناسب در بازار داخلی و در میان کارکرده‌ها می‌شود، شاید اولین خودرویی که به ذهنتان خطورکند نیسان ماکسیمای دنده‌ای باشد. خودرویی که تا سال 90 روی خط تولید پارس‌خودرو قرار داشت و با وجود گذشت 7 سال از توقف در تولید، هنوز هم از جمله خودروهای دست دوم پرطرفدار به حساب می‌آید. موتور شش سیلندر 3 لیتری قدرتمند (با توانایی تولید 227 اسب‌بخار و 288 نیوتن‌متر گشتاور)‌، شتاب صفر تا صد 8.4 ثانیه‌ای، متریال با کیفیت کابین، ابعاد بزرگ و طراحی به مراتب لوکس از نقات قوت ماکسیما محسوب می‌شوند و البته قیمت بسیار بالای قطعات یدکی و مصرف نسبتاً بالای سوخت (10.3 لیتر به صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر) نیز از جمله نکات منفی این ژاپنی با دوام به حساب می‌آیند. با این توصیف بد نیست قبل از خرید ماکسیما اول سری به سایت‌ها و مراکز فروش قطعات یدکی ماکسیما بزنید و بعد هم به سراغ نمونه‌های کم کارکرد آن بروید تا از خرید خود کاملاً راضی باشید.

 


تویوتا یاریس صندوقدار

برخلاف آن گروه از خریداران که به فکر سواری گرفتن از یک ژاپنی پرقدرت و البته جادار هستند، خریداران یاریس را یا آن دسته از خانم‌هایی تشکیل می‌دهند که ماشین دوم خانه را برای انجام امور روزانه شهری سوار می‌شوند و یا آن دسته از طرفداران برند تویوتا که به دنبال استهلاک کم و مصرف سوخت پایین هستند. استهلاک کم، اصالت برند و مصرف سوخت معقول موجب شده تا خریداران یاریس، بی‌دردسر از این محصول استفاده کنند. با این حساب چنانچه بودجه خریدتان کمتر از 150 میلیون تومان است، یاریس هاچ‌بک یا صندوقدار 2008 با کارکردی در محدوده 150 تا 180 هزار کیلومتر می‌تواند یکی از برترین گزینه‌های پیشرویتان باشد. از برتری‌های یاریس صندوقدار نسبت به هم قیمتی‌های کارکرده‌اش در بازار ایران می‌توان به جثه کوچک، استهلاک پایین، ارزش پرداختی برای خرید یک خودروی دست دوم، ایمنی بالا و اعتبار برند اشاره نمود. موتور 1.3 لیتری 87 اسبی یاریس با 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر (به طور ترکیبی) یاریس را برای خریداران کاملاً اقتصادی می‌کند. تنها ضعف این خودرو (آن هم نه از دید همه) چهره نه چندان دلچسب آن بویژه برای نسخه صندوق‌دار است که زیاد چنگی به دل نمی‌زند.

 


مزدا 3(تیپ سه)

مزدا 3 تیپ 3، خودرویی است که سال‌ها پیش توسط بهمن‌خودرو مونتاژ و به بازار عرضه گردید و از بدو ورودش به دلیل داشتن برخی مشخصه‌ها همچون طراحی بسیار جذاب، گیربکس هوشمند، شتاب بسیار عالی، چهره و آپشن‌های جوان پسند و در کل اسپرت بودن به یکی از محبوب‌ترین خودروهای مونتاژی داخل بدل شد. شتاب نسبتاً خوب صفر تا صد 10.8 ثانیه‌ای، هندلینگ و چالاکی خودرو (یادمان باشد که تکنولوژی موتور دو لیتری مزدا فوق به بیش از ده سال پیش باز می‌گردد) در کنار مصرف سوخت مناسب آن را تبدیل به سدانی موفق کرده که مورد توجه هر دو تیپ میان‌سال و جوان قرار دارد. این موتور میان‌سایز قادر به تولید 148 اسب‌بخار قدرت و 187 نیوتن‌متر گشتاور است. نسبت به‌زمان عرضه جذابیت آپشن‌هایی همچون چراغ هالوژن در جلو، دو گرم‌کن برای صندلی‌های جلو، سان روف وروکش چرم صندلی‌ها نیز قابل انکار نیستند. مزدا سه تیپ سه با شش کیسه هوا، فرمان حساس به سرعت و ترمزهای ضد قفل به بازار عرضه می‌شدند. ارتفاع کم آن از سطح زمین- که برای شرایط جاده‌های ایران چندان مناسب نیست- و قطعات یدکی (به ویژه بدنه) گرانقیمت از مواردی است که باید به آن توجه داشت.


    

 نیسان رونیز مدل ۱۳۸٣:

رونیز محصولی است که توسط پارس خودرو در اوایل دهه هشتاد شمسی (۱۳۸۲) مونتاژ و به بازار عرضه شد. و در بازار كم تنوع آن روزها خیلی زود توانست به یکی از خودرو های موردپسند شاسى بلندسوارها، آف رودباز ها، جوانان و خانواده ها بدل شود. همان طور هم که از چهره  قلدر این ژاپنی انتظار می رفت در بحث توانایی‌های خارج جاده ای خودروى بسیار قابلى بود و  از امکانات آف رودی همچون گيربكس خوب با ضرايب مناسب، ارتفاع بلند، تعليق مناسب، ٤ چرخ حركت، ساختار و بدنه محكم بهره مى برد . نقاط مثبت این خودرو عبارتند از : چهره  خشن و آف رودی، گشتاور نسبتاً خوب  و قدرت مناسب پیشرانه، توانایی های معقول  . از نقاط ضعفش هم می توان به مصرف سوخت بالا،(عملاً حدود ١٥ ليتر) ،استاندارد آلایندگی ضعیف یورو۲، شتاب ۱۵.۴ ثانیه ای، سطح آپشن پايين و امكانات كم، قدیمی شدن و عدم توليد به روز، ناراحت بودن نسبي کابین به ويژه براى سرنشینان عقب و فقدان ایربگ اشاره کرد‌‌. به نظر ما  رونیز برای آف رودسوارانى مناسب است كه با پولى بيشتر از پاژن به دنبال سوارى گرفتن از خودرويى شكيل‌تر از لندروور ايرانى (!) هستند.

قیمت در حدود: 140 تا 145 میلیون



مرسدس بنز C240 مدل ۲۰۰۳

آیا می دانید با هزینه‌ای کمتر ۱۶۰ میلیون تومان که معادل یک جک J4 چینی است می‌توانید یک مرسدس  دیفرانسیل عقب و با شتاب صفر تا صدی کمتر از ۹ ثانیه خریداری کنید! این نسل ”c” که به دلیل حضور در ناوگان نیروی انتظامی، بين مردم به بنز پليس راهى معروف است، از اکثر رقبای قیمتی سر تر است. ‌حداکثر گشتاوری که این موتور شش سیلندر در اختیار می گذارد ۲۴۰‌نیوتن متر در دور ۴۵۰۰  و حداکثر قدرت خروجی اش نیز ۱۶۸ اسب بخار است كه اگرچه در حال حاضر خيلى زياد نيست اما هنوز هم مناسب به نظر مى رسد. مرسدس فوق در دو‌ مبحث ایمنی و امکانات رفاهی هم نسبتا خوب است. برای مثال  ما در این خودرو شاهد وجود آینه ها و صندلی برقی  و سان روف (در برخى از نسخه‌ها) هستيم. از نقاط مثبت اين خودرو همچنين مى توان به کسب ٥ ستاره ايمنى  از  EuroNcap به دليل وجود ایربگ های جانبی و ترمز‌های‌ABS، ESP وASR  اشاره نمود. بنز سى ٢٤٠ اما به شرطى گزينه خوبى محسوب مى‌شود كه شما نمونه سالمى را از بين بنزهاى پليس پيدا كنيد و الا با هزينه بسيار گزافى روبرو خواهيد شد كه شما را از بنز زده خواهد كرد!

قیمت در حدود: 140 تا150 میلیون



سیتروئن C5 مدل‌ ۲۰۰۸(میلادی)

این خودرو برای اولین بار و به تعدادى  محدود توسط سایپا در مدل های ۲۰۰۷ وارد شد. يك خودرو با طراحى عجيب و غريب فرانسوى در ابتداى قرن حاضر! كه هرچند با انتقادات فراوانى روبرو شد اما از ديد برخى در زمان خود جالب بود. در آن زمان C5 همچنين از امکاناتی برخوردار بود که حتى برخی از خودرو‌های جدیدتر حال حاضر بازار نيز از آن محرومند برای مثال مود رانندگى برفی و اسپرت  داشت ، از ایربگ‌های جانبی بهره مى‌برد و داراي سامانه‌های‌ESP، ABS، EBD،AB  و EBA  بود. از ویژگی‌های مثبت این فرانسوی می‌توان به امکانات رفاهی متنوع، وجود ایربگ‌هاى جانبی، شتاب مناسب ۹.۷ ثانیه‌ای -که روی کاغذ تقریبا با هیوندای النترا‌های۲۰۱۷ موجود در کشور برابر است- گیربکس اتوماتیک و مصرف متوسط ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر آن اشاره نمود. نقاط ضعف آن هم مواردى چون بازار فروش نامناسب، بالا بودن کارکرد نمونه‌های قابل خرید، قطعات یدکی کمیاب به دلیل عرضه محدود و طراحى عجيب و ظاهر قدیمی است.

حدود قیمت: 130 تا 140 میلیون

اما اگر سال تولید خودرو برایتان مهم است و بر کارکرد کم گزینه انتخابی تاكيد دارید و درعين حال خواهان محصولی غیر تکراری هستید، در اين رده قيمتى گزينه هاى ديگرى هم وجود دارد.



میتسوبیشی میراژ مدل ۲۰۱۵

این پنج در کوچک خودرویی کم مصرف‌، بادوام و ارزان قیمت  است که برای اولین بار در مدل ۲۰۱۵ توسط آرین موتور وارد عرصه رقابت با رقیبان هم کلاس شد. طراحی ظاهری‌اش ساده‌، شکیل و اقتصادی است‌، موتوری سه سیلندر با توان خروجی ۷۲ اسب بخار که تنها برای شهر مناسب به نظر می رسد و مصرف سوختش عدد باور نکردنی ۴.۶ لیتر به صورت ترکیبی در هر صد کیلو‌متر است. در بخش کابین هم تلاش شرکت سازنده‌ در امر اقتصادی کردن میراژ کاملا مشهود است، برای مثال پلاستیک‌های خشک در بخش‌های متعدد مورد استفاده قرار گرفته‌اند‌، کولرها به صورت دستی تنظیم می‌شوند ‌و در مدل‌های۲۰۱۵ وارداتی ‌روکش صندلی‌ها از نوع پارچه‌ای است‌! از امتیازات مثبت آن می‌توان به مصرف سوخت بسیار معقول، اعتبار برند، قیمت منطقی، طراحی معقول، ابعاد مناسب‌ و در نتیجه کنترل راحت خودرو، فرمان برقی و صندلی‌های تاشوی ردیف دوم اشاره نمود. چرخ‌های باریک و کم‌عرض، کمبود آپشن‌، استفاده بسیار از پلاستیک خشک در کابین و کیفیت پایین برخی قطعات‌، شتاب ناامید‌کننده ۱۳.۸ ثانیه‌ای و وزن کم که باعث ناپایداری در آب و هوای طوفانی می‌شود نیز از نکات منفی قابل توجه و تامل به حساب می‌آیند. در کل باید بگوییم این خودروی اقتصادی گزینه‌ای مناسب به منظور خرید یک ماشین شهری با بودجه کمتر از ۱۶۰ میلیون است.

حدود قیمت: 140 تا 145



رنو سیمبل  PE مدل ۲۰۱۶

دیگر همه ما حداقل برای یک بار هم  که شده نام لوگان را شنیده‌ایم ، خودرویی که سال‌هاست تحت عنوان‌های مختلف و با لوگوی رنو بر روی خط تولید ایران‌خودرو و پارس خودرو در حال تولید است‌. دلیل موفقیت و محبوبیت این فرانسوی پارامتر‌های مثبتی هستند که از جمله آنها‌ می‌توان به قیمت معقول، استهلاک کم، کابین جادار و نرمی تعلیق و در کل راحتی کابین اشاره نمود. سیمبل نیز در واقع همان نسل نو از داچیا لوگان یا همان تندر۹۰ است. سیمبل نیز همانند ال90 ماشینی جادار‌، راحت و ارزان قیمت اما بر خلاف تندر از آپشن‌های متنوع‌تر و چهره جدیدتری برخوردار است. از نگاه برخی کارشناسان این خودرو در حقیقت یک فیس لیفت ماژوری از ال90 محسوب می‌گردد. از نکات منفی در خور توجه این محصول همچنان می‌توان به طراحی داخلی و خارجی‌اش اشاره نمود که ترکیبی ساده دارد. دیگر آن که در سیمبل PE شاهد استفاده از قالپاق هستیم که شاید کمی تو ذوق بزند و در آخر باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که خودروی جذابی نیست اما این داچیای رنو نما نکات مثبتی هم دارد برای مثال مصرف سوختش برابر ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد‌، مجهز به گیربکس چهار دنده اتوماتیک است و کیفیت نسبتا مناسب ادوات و استهلاک کم و کابین جادار از دیگر مزایای آن هستند‌.

حدود قیمت: 140 تا 150




هیوندای i20 مدل 2012

بدون شک‌ یکی از محبوب‌ترین برند‌های خودرو در این بازار کره‌ای‌ها هستند. چرا که ضمن برخورداری ازقیمتی معقول از نظر زیبایی، آپشن‌های متنوع و تا حدودی کیفیت و دوام قطعات خوب عمل کرده اند و در بازار ایران پراستقبال بوده و اصطلاحا رُند بازار هستند.‌ برای مثال همین برند هیوندای، بعد از حضور بیش‌از یک‌دهه در ایران به یکی‌از پرفروش ترین وارداتی‌های بازار حال‌حاضر کشور تبدیل شده است. حال اگر بودجه‌تان با مقداری که کمی بالا‌تر به آن اشاره شد مطابقت دارد و خواهان خودرویی درون شهری‌، خوش فروش، جذاب و با خدمات پس‌از فروش نسبتا مناسب هستید، i20 مدل 2012 می‌تواند گزینه وسوسه کننده و قابل تاملی باشد. طراحی خارجی i20 یکی از بزرگ‌ترین عوامل موفقیت این کره‌ای است. طراحی که مورد پسند ذائقه ایرانی بوده و از همان ابتدا بازار خوبی را برای آن رقم زده است. موتور ۱.۶ لیتری آن با ۱۲۱ اسب بخار و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور نیروی مناسبی در این سگمنت  محسوب می شود اما شتاب بالای 12 ثانیه آن چندان تعریفی ندارد. یکی از موارد منفی قابل ذکر در مورد این هیوندای احساس ناپایداری در جاده و سرعت‌های بالا است که البته امر عجیبی برای یک خودرو در سگمنت B یا سوپرمینی به حساب نمی‌آید. در بخش کابین هم طراحی آن کمی قدیمی به نظر می‌رسد. در کل i20 های مدل 2012 و 2013 می‌تواند گزینه مناسب برای خریدارانی باشد که به بازار فروش، خدمات، آپشن و زیبایی گزینه مورد نظرشان اهمیت داده و از طرفی به توانایی‌های فنی اهمیت چندانی نمی‌دهند.

حدود قیمت: 145 تا 155


 

مزدا2 مدل ۱۳۹۱

راحتی و نرمی در کابین، اعتبار برند ژاپنی، شتاب خوب نسبت به رقبای همکلاس، طراحی شیک و معقول، مصرف سوخت مناسب و استهلاک کم خصوصیات برازنده توصیف مزدا دو هستند. مزدا۲ یاد شده دارای یک‌ موتور ۱.۵ لیتری است. این پیشرانه خروجی برابر با ۱۰۲ اسب‌بخار‌ داشته و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس آن از نوع ۴ سرعته اتوماتیک است و اتومبیل از استانداردهای زمان تولید خود بهره می‌برد. ‌در داخل کابین این ژاپنی نیز همچون نمای خارجی شاهد طرحی ساده و شکیل هستیم. مزدا دو در کنار خوبی‌های بسیاری که دارد دارای نقاط منفی‌ای هم هست که از جمله‌ می‌توان به کمبود امکانات رفاهی نسبت به‌رقبا اشاره نمود برای نمونه شما حتی با پرداخت بیش از ۱۴۰ میلیون تومان از داشتن رینگ محرومید درست به مانند خودروهای بسیار ارزان‌تر‌، دیگر آن که فضای بار محدودی دارد، جای پای زیادی در ردیف دومش نیست و شاید برای سفر خانواده‌های پرجمعیت کافی نباشد. در کل مزدا 2 با این قیمت بیشتر مناسب خانم‌هایی است که به دنبال یک خودروی شهری دست دوم با استهلاک کم هستند و این دقیقا همانی است که خریداران تویوتا یاریس نیز طالب آنند!




با ما همراه باشید تا در آینده به سراغ خودروهای دیگر در رده قیمتی بالاتر برویم./ سرعت پرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: