پایگاه خبری سرعت پرس

۱۱:۴۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸
نگاهی کوتاه به تایکان محصول الکتریکی پورشه
انتخاب كنيiد: زيبايى، رانندگى اسپرت و فناورى آلمانى، يا قيمت ارزانتر با عملكرد بهتر در مدا آمرريكايى؟!


پورشه تایکان يكى از جذاب‌ترين خودروهاى برقى دنياست، اصلاً مگر مى‌شود پورشه باشى و در دسته جذابترين‌ها نباشى؟ حتى اگر يك ماشين بى‌صداى برقى باشى!

 

حالا چند سال پس‌از سال معرفی تسلا مدل S، پورشه سدان اسپرت ۴در خود به نام تايكان را همزمان با برگزارى ‌نمايشگاه فرانكفورت IAA روانه بازار كرد كه معمارى آن برپايه دو اصل بنا شده است: ١-فناورى پيشرفته پورشه و ٢- چارچوب طراحى كه  بيش از نيم قرن است به آن پايبند مى باشد.


 هرچند که ركوردهاى ثبت شده (غير رسمى) تسلا در نوربرگرينگ، هنوز هم حكايت از برتری‌های تسلا مدل S در برابر تایکان دارد اما نوآوری‌های موجود در اولین محصول الکتریکی پورشه، حقيقتاً تحسین‌برانگیز است. ضمن اينكه مالك آن سوار بر پورشه اى است كه مظهر خودروهاى پرتوان آلمانى مى باشد.

 

نسخه‌ی توربو S تايكان خودرویی است با سیستم ۴ چرخ محرک که ۷۵۰ اسب‌بخار قدرت دارد و فقط به ۲.۶ ثانیه زمان نياز دارد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و ظرفیت باترى هاى آن  ۹۳.۴ کیلووات ساعت است که پس از شارژ کامل، انرژی لازم برای رانندگی تا مسافت ۴۵۰ کیلومتر را فراهم می‌کنند. ولتاژ سیستم‌ برق تایکان، حدود ۸۰۰ ولت است که در مقایسه با تسلا(٣٥٠ تا ٤٠٠) چيزى در حدود دو برابر آن مى باشد.


باتری‌های تایکان در صورت اتصال به شارژرهای قدرتمند مخصوص خودروهای برقی، ‌در زمان ۲۰ دقیقه تا ۸۰ درصد ظرفیت، شارژ می‌شوند و با ۵ دقیقه اتصال به شارژر، انرژی لازم برای رانندگی تا مسافت ۱۰۰ کیلومتر  را بدست مى آورد.

 


دقت داشته باشيد كه استقامت تايكان در هنگام رانندگی با نهایت قدرت بسيار بالاست تا جايى كه پورشه مدعى است این خودرو ۱۰ بار عمل سرعت‌گیری صفر تا ۲۰۰ کیلومتربرساعت را به‌صورت متوالی و بدون تفاوت در عملکرد، انجام داده است. همچنین، تست‌های ۲۴ ساعته  تحت فشار بالا در پیست ناردو ایتالیا نيز موفق از آب در آمده و مسافت ۳۴۰۰ کیلومتر را با میانگین سرعت ۱۴۰ کیلومتربرساعت طی کرده است.



اما صرف نظر از نوآورى و ويژگى هاى فنى تايكان -كه يك كتاب مى توان در مورد آن نوشت- طراحى تايكان همانى است كه طرفداران پورشه مى خواهند! يك سدان با شمايل اسپرت و با همان خطوط و مختصاتى كه معرف يك پورشه است. چيزى مابين ٩١١، پانامرا و يا حتى باكستر! سدانى اسپرت شبيه به كوپه ٩١١ با ارتفاعى بلندتر كه بيشتر به قد و قواره پانامرا نزديك تر بوده و با كابينى بزرگتر از ٩١١، بخوبى گنجايش ٤ نفر را دارد.


همانطور كه در تصویر مشخص است به خوبی می‌توان تفاوت و شباهت بین تایکان، پانامرا و 911 را مشاهده نمود. آنچه مشخص است فضاى سرنشين در جلوى تايكان نزديك به پانامرا بوده و به طور محسوسى از ٩١١ بزرگتر است. در خصوص طراحى تايكان دو نكته را نبايد فراموش كرد، يكى كاهش مقاومت بدنه در مقابل باد و ثبت  ضريب آيروديناميك كمتر (٠.٢٢) نسبت به نزديكترين رقيبش تسلا با ضريب پساى (٠.٢٤) و ديگرى طراحى جزئيات بدنه به گونه اى كه هوا به بهترين شكلى جهت خنك كارى قطعات و تجهيزات الكتريكى هدايت شود.



وزن تايكان بواسطه وجود باترى‌هاى سنگين مانند ديگر خودروهاى الكتريكى بالا بوده اما تقسيم وزن آن يكى از بهترين ها در بين محصولات اين كمپانى است. جنس شاسى تايكان فولادى، بدنه آن آلومينيومى و وزن باترى ها و محفظه هايش نيز حدود ٨٠٠ كيلو مى باشد كه وزن آن را بالا برده است.

 

 

تایکان داراى ۲ موتور برقی بر روی محورهای جلو و عقب بوده كه با جعبه‌دنده‌ی ۲ سرعته اختصاصى پورشه براى هر ٤ چرخ مچ شده است. برخلاف تسلا -كه گيربكس آن تك سرعته است،- عملكرد جعبه دنده دو سرعته تايكان كه به روى محور عقب قرار دارد، بستگى به نوع و موود رانندگى اقتصادى، نرمال يا اسپرت دارد

  


باترى هاى تايكان ساخت شركت كره اى ال جى است تا نشان دهنده پيشرفت سريع و اعتماد به نفس بالاى چشم بادامى ها براى همكارى با برند هاى معتبر داشته  باشد. امتحانى كه پيش از اين نيز سامسونگ در همكارى با ب ام و سر بلند از آن بيرون آمده است. اين نكته نيز ناگفته نماند كه تفاوت باترى ها در تايكان با رقيب خود تسلا به ميزان ولتاژ خروجى ٨٠٠ ولتى در اين خودروى آلمانى بر مى گردد كه تقريبا دو برابر تسلا است.

در تايكان دو محل براى شارژ باترى ها در نظر گرفته شده، يكى در سمت چپ براى اتصال به برق  تك يا ٣ فاز شهرى و با ولتاژ ١١٠ تا ٢٤٠ ولت كه امكان شارژ مدت دار بالاى ١٠ ساعت را فراهم مى سازد و ديگرى در سمت راست(شاگرد) كه با جريان برق DC و با ولتاژ تا ٨٠٠ ولت شرايط را براى شارژ سريع آماده مى كند.



تسلا يا تايكان؟!

بدون شك فناورى بالا، اعتبار برند و زيبايي محصول در تايكان مشتريان زيادى را به‌سوى خود جلب خواهد كرد اما تسلا هم امتيازات قابل توجهى دارد كه جايگاه آن در مقابل تايكان را محكم مى‌كند. امتيازاتى چون سابقه طولانى‌تر، عملكرد بهتر (بر روى كاغذ) و قيمت ارزان‌تر كه كار را براى خريد و يا فروش آن راحت‌تر مى‌كند.

یکی از بزرگترین چالش‌های تایکان در بازار، قیمت 152 هزار دلاری این خودروست که در صورت انتخاب مدل توربو S، قیمت از 185 هزار دلار هم فراتر می‌رود. این در صورتی است که تسلا در مدل پایه قیمتی در حدود 80 هزار دلار دارد و در نسخه پرفورمانس خود که قابلیت‌های اسپرت‌تری دارد از 100 هزار دلار بیشتر نیست.


این نکته را فراموش نكنيم كه اگر براى خريد تايكان ٣٠ هزار نفر ثبت نام كردند اما براى تسلا ٣ (مدل ارزان قيمت تسلا)، قریب به ٤٠٠هزار نفر در نوبت خريد ايستادند كه اين براى دنياي پر ازتنوع غرب يك ركورد محسوب مى‌شود. /سرعت‌پرس


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: