پایگاه خبری سرعت پرس

۱۲:۰۲ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸
نگاهی به پژو 2008 جدید
پژو 2008 پس از رنو لوگان(ال 90) یکی از پرحاشیه‌ترین خودروهایی بود که در طی سال‌های اخیر وارد بازار ایران شد. از حاشیه‌های قیمت‌گذاری خودرو بگیر تا حاشیه تحویل آن به مشتری. اما در این روزها که هنوز برخی مشتریان که با قیمت قطعی 123 میلیون تومان پژو 2008 را ثبت‌نام کرده‌اند و همچنان در انتظار دریافت خودروی خود هستند، پژو از نسل جدید 2008 رونمایی کرده است. خودرویی که شاید بتواند با کسب رتبه‌ای بالا از فروش به سوپراستار پژو تبدیل شود. مهندس یزدان جلالی فرد


طرح کلی 2008 جدید بدون شک برگرفته از خواهر موفق و بزرگتر خود یعنی 3008 است. 3008 در سال 2017 توانست عنوان بهترین خودروی اروپا را از 58 کارشناس خودرویی برتر اروپایی دریافت نماید به‌همین دلیل طراحان پژو همین فلسفه طراحی را در 2008 نیز پیاده کرده‌اند تا با قیمت پایین‌تر از 3008 بتوانند رکورد فروش مناسبی را برای خود به ثبت برسانند.


طبق آمارهایی که در کشورهای اروپایی از عامه مردم اخذ شده آنها به کراس‌اوورهایی با ارتفاع کف مناسب، تایرهای بزرگ و درپوش موتور کشیده علاقه بیشتری نشان می‌دهند. اینها تمام مواردی هستند که در 2008 جدید رعایت شده است. 2008 مدل 2019 از 2008 قدیمی که در کشور ما به فروش می‌رسد به طرز قابل توجهی بزرگ‌تر است طول 140، عرض 30 و فاصله بین دو محور 60 میلی‌متر افزایش پیدا کرده تا 2008 جدید با سایز و اندزه خود برخلاف نمونه قدیمی که یک کراس‌اوور کوچک بود به یک کراس‌اوور سایز متوسط نزدیک‌تر باشد. فضای صندوق بار نیز با افزایش 10 لیتری به 434 لیتر رسیده است. اما جدا از ابعاد خارجی از لحاظ مشخصات ظاهری نیز مدل جدیدتر هیچ شباهتی به نمونه قدیمی ندارد. چراغ‌های LED جلو با دی‌لایت‌های شبیه پنجه‌های گربه‌سانان در کنار جلوپنجره‌ای با طرح گرافیکی آبشاری، نمایی بسیار مدرن به جلوی 2008 بخشیده است، در پهلوها به وضوح دو طرح مثلثی متورم را روی هردو در می‌بینیم که توسط یک خط به یکدیگر متصل شده‌اند و در نمای عقب هم طرح آب‌رفته‌ای از 3008 را شاهد هستیم. سقف به رنگ مشکی عرضه خواهد شد و رکاب، دور گلگیر بعلاوه ستون C نیز همرنگ با سقف طراحی شده‌اند.

در داخل کابین 2008 با فضایی عالی و مدرن با کیفیتی در حد مدل‌های پرمیوم روبرو می‌باشیم. پلاستیک نرم با کیفیت بخش عمده‌ای از فضای جلوداشبورد را پوشانده و طرح فیبر‌کربنی وسط تا روی درها ادامه پیدا کرده است. طرح گرافیک پشت فرمان همانند سوپرمینی جدید  208 به صورت سه بعدی است و یک نمایشگر 10 اینچی در روی داشبورد خودنمایی می‌کند که مطابق با اپل و اندروید است ضمن اینکه از طرح زیبای فرمان که در محصولات جدید پژو در اندازه‌ای کوچک طراحی می‌شوند نیز باید به خوبی یاد کرد. از حیث سطه تجهیزات هم غربی‌ها دیگر کم از کره‌ای‌ها و چینی‌ها ندارند! کروز‌کنترل آداپتیو، هشدار تعویض خط، پارک خودکار، ترمز خودکار، سامانه خواندن علائم جاده، نوربالای خودکار و محل شارژ وایرلس گوشی همراه همگی از جمله تجهیزات مدرنی هستند که در 2008 جدید به چشم می‌خورد.


موتورهای 1.2 لیتر سه سیلندر توربو و 1.5 لیترتوربو دیزل هردو به قدرت 99 اسب‌بخار موتورهای پایه 2008 جدید بشمار می‌روند علاوه‌بر این 2008 با موتورهای 128 و 153 اسب‌بخاری نیز روانه بازار خواهد شد. اما سورپرایز اصلی پژو مدل 2008e است که با یک بار شارژ از باطری‌های 50 کیلووات ساعتی (50 kwh) تا310 کیلومتر را بپیماید. جالب اینکه پژو اعلام کرده مایل نیست مدل‌های الکتریکی خود را با طرح‌های عجیب و غریب وارد بازار نماید بلکه همین مدل‌های روز با طراحی‌های جا افتاده و آشنا را به صورت الکتریکی عرضه خواهد نمود. البته نمونه الکتریکی با جلوپنجره رنگی (احتمالا آبی) و بدون اگزوز روانه بازار می‌شود تا وجوه تمایز آن با مدل‌های غیر‌الکتریکی قابل تشخیص باشد. میزان مسافت طی شده توسط 2008e تا حدودی کمتر از کیا نیرو و هیوندای کونا الکتریکی است اما پژو اعلام کرده 2008 جدید از دو رقیب ذکر شده کره‌ای ارزان‌تر خواهد بود. با این مشخصات ذکر شده و گستره متفاوت موتورها پژو انتظار دارد فروش بالایی را توسط 2008 جدید تجربه نماید.


حالا با وجود چنین رقبایی و با درنظر گرفتن این موضوع که نیسان جوک و رنو کپچر جدید نیز معرفی شده‌اند، باید منتظر رقابتی داغ و بازاری شلوغ در کلاس پرفروش کراس‌اوورهای شهری در اروپا بود./ سرعت پرس 


 


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: