پایگاه خبری سرعت پرس

۱۶:۵۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
نگاهی به تنها سدان آلمانی رده متوسط بازار
گزارش: حمید کلاته عکس: کیان احمدی


تا چندی پیش اوضاع به خوبی پیش می‌رفت، رنو با محصولات جدیدش درصدد فتح بازار بود، لکسس و DS با تمام قوا بازار لوکس سواران را نشانه رفته بودند، میتسوبیشی درشرف وارد کردن پرفروش‌ترین شاسی‌بلند هیبریدی دنیا به کشورمان بود، مینی با آن مشخصات اسپرتش بعد از سال‌ها در شوروم های ب‌ام‌و خودنمایی می‌کرد، نیسان با جوک و ایکس‌تریل مشتریان شاسی‌بلندها را نشان کرده بود، پژو، سیتروئن، بورگوارد و ... همه برنامه‌ها طلایی برای بازار ایران داشتند. از چینی‌ها هم نگوییم که هر هفته حداقل از یک محصول جدید رونمایی می‌کردند و با انواع و اقسام شرایط اقساطی منعطف با یکدیگر بر سر جذب مشتری در رقابت بودند. شرایط آنقدر خوب پیش می‌رفت که حتی فولکس‌واگن نیز با سه محصول جدید گلف، پاسات و تیگوان، یکی از یکی بهتر وارد بازار کشورمان شد. اما متاسفانه بازار اواسط سال 97 دچار چنان سکته عجیبی شد که هنوز هم علایم بهبودی در آن دیده نمی‌شود. قبلاً در این باره که چرا بازار خودرو و صنعت خودروی کشورمان بدین سمت پیش رفت، به تفصیل صحبت کرده‌ایم و موضوع بحث امروزمان نیست اما با این حال در همین بازار آشفته هم می‌توان محصولاتی را یافت که مثل نگین می‌درخشند. به عنوان مثال همین فولکس‌واگن پاسات که در دی ماه 96 توسط ماموت خودرو با قیمت 279 میلیون تومان به بازار عرضه شد و حالا (شهریور98) قیمتی در حدود 850 میلیون تومان پیدا کرده است.


پاسات در بازار اروپا با انواع و اقسام موتورهای متنوع بنزینی و دیزلی به بازار عرضه می‌شود اما برای بازار کشورمان یک موتور 1800 سی‌سی توربو با 180 اسب‌بخار قدرت و 250 نیوتن‌متر گشتاور درنظر گرفته شده که می‌توان گفت انتخاب هوشمندانه‌ای از طرف ماموت خودرو بوده است. در این خصوص فراموش نکنید که این تمام توان و تکنولوژی فولکس‌واگن نیست چراکه آنها هم‌اکنون از یک موتور 2 لیتری توربو نیز 280 اسب‌بخار قدرت استخراج می‌کنند. فولکس در مدل پاسات نیز سعی کرده است تا با کم کردن فشار توربو و کسب میزانی منطقی از  قدرت(مثلاً در حد همین 180 اسب) فشار مضاعف را از روی موتور بردارد تا بدین ترتیب از استهلاک آن کاسته و فاصله سرویس‌های دوره‌ای را بیشتر کند. اما عملکرد موتور در قبال این سدان سایز‌متوسط نیمه‌لوکس 1.5 تنی چگونه است؟


اگر بخواهیم جواب را در یک کلام خلاصه کنیم، باید بگوییم عالی. موتور به طرز جذاب و دل‌پذیری شاداب و سرحال است و درحین رانندگی اسپرت تمایل به دور گرفتن سریع دارد. پاسات اگرچه با اختلافی جزیی هم قدرت هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و تویوتا کمری است اما گویا 180 اسب‌بخار آن بیشتر از 180 اسب‌ رقبای شرقی نشان می‌دهد! درواقع همین‌طور هم هست و دلیل آن نیز گشتاور بیشتری است که به واسطه استفاده از توربو رقم خورده است. رقبای شرقی پاسات در کشورمان عموماً از موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی، حدود 180 اسب را استخراج کرده‌اند درحالیکه حدود 230 نیوتن‌متر گشتاور دارند و باید تا دور بالای 4 هزار صبر کنید تا منحنی گشتاور به نقطه اوج خود نزدیک شود اما پاسات با موتور کم‌حجم‌تر توربو 250 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که از دور 1250 یعنی فقط کمی بالاتر از دور کارکرد درجا به اوج خود می‌رسد و در طیف دور موتور گسترده‌تری در همان نقطه اوج باقی می‌ماند. این موضوع همانطور که گفتیم سبب شده یک موتور 180 اسب‌بخاری توربو شاداب‌تر و قوی‌تر از یک موتور 180 اسب‌بخاری تنفس طبیعی عمل نماید. علاوه‌بر این نباید از نقش گیربکس 7 سرعته دوکلاچه -که فولکس آن‌را DSG می‌نامد- گذشت. این نوع گیربکس که عموماً در محصولات آلمانی به‌بهترین شکل ممکن با موتور سینک می‌شود، برچالاکی خودرو افزوده و ‌به موقع دنده را زیاد و سرموقع کم می‌کند. فقط نباید فراموش کرد که این نوع گیربکس استهلاک بالاتری به نسبت گیربکس‌های اتوماتیک تک‌کلاچه دارد. پاسات با این موتور و گیربکس می‌تواند صفرتاصد  زیر 8 ثانیه را به‌ثبت برساند و  مصرف ترکیبی(اعلام شده) ایده‌آل در حدود 5.8 لیتر داشته باشد.


سواری پاسات نرم و کابین آن بی‌صدا است و از این جهت می‌توان آن را با رنو تالیسمان و یا حتی آزرای جدید قیاس کرد اما در رانندگی پرشتاب و اسپرت و خصوصاً در سرپیچ‌ها، ذات آلمانی پاسات رخ می‌نماید و ثبات بیشتری را به نسبت دو رقیب ذکر شده شاهدیم. همان نقطه مثبتی که همواره نشانه تفاوت آلمانی‌ها با رقبایشان بوده است. کابین مملو از تجهیزات متنوع است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تهویه مطبوع سه گانه، اتوپارک، دوربین 360 درجه با تعیین زاویه دید دلخواه، صفحه نمایش 9.2 اینچی با دوربین دید عقب، صفحه کیلومترشمار دیجیتالی چندمنظوره، یدک‌کش، درب برقی صندوق عقب، 9 کیسه هوا شامل کیسه جانبی صندلی عقب، چراغ‌های LED، رینگ‌های آلومینیومی 18 اینچی، سردنده چرمی با نشان DSG روی آن و ... اشاره کرد. در مورد صفحه نمایش کیلومترشمار باید گفت می‌توان دایره کیلومتر شمار و دور سنج موتور را کوچک کرد تا فضای بین این دو به یک مانیتور دم دستی چندکاره تبدیل شود و به عنوان نمایشگر GPS و یا نمایشگر اطلاعات مفید دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این اطلاعات صفحه نمایش اصلی را هم به غیر از تماس لمسی می‌توان با حرکت دست (Gesture Control) کنترل نمود در حالیکه سامانه اطلاعات سرگرمی مطابق با گوشی‌های اَپل و اندروید است.


پاسات از لحاظ ظاهری هم باوجود برخورداری از طرحی محافظه‌کارانه، نمره قابل قبول دریافت می‌کند. خطوط افقی در نمای جلو داخل جلوپنجره و زیر سپر اِلمان اصلی طراحی این بخش هستند که اتفاقاً همین روند طراحی با خطوط افقی در جلو داشبورد نیز دیده می‌شود. در نمای جانبی سادگی حرف اول را می زند و به جز خط کمر که از روی دستگیره درها عبور کرده المان خاصی را شاهد نیستیم. نمای پشتی هم محافظه‌کارانه اما متناسب طراحی شده است. محاظه‌کارانه از این حیث که چراغ‌ها برخلاف عموم خودروی‌های جدید که برآمده طراحی می‌شوند کاملامماس با بدنه خودرو طراحی شده‌اند.


لوکس‌ترین سدان فولکس‌واگن تا سال 2015 مدل فیتون بود که در برابر سدان‌های لوکس ب‌ام‌و، مرسدس، آئودی و ولوو نتوانست موفقی چندانی کسب نماید به همین دلیل فولکس وظیفه فروش سدان لوکس را برعهده آئودی گذاشت تا بدین ترتیب نسل هشتم از پاسات لوکس‌ترین سدان فولکس‌واگن باشد. البته در سال 2017 نیز فولکس از مدل آرتئون خود رونمایی کرد که آن نیز به نوعی پاسات چهاردر کوپه با طراحی دینامیک‌تر و اسپرت‌تر است.


با توضیحاتی که داده شد فولکس‌واگن پاسات چه از نقطه نظر فنی و چه از نظر تجهیزات و ایمنی و حتی از حیث طراحی می‌تواند به عنوان یک سدان خانوادگی نیمه لوکس و تا حدودی اسپرت مورد قبول خانواده ایرانی باشد. خصوصاً اگر این خودرو را فقط چندماه قبل‌تر با قیمتی کمتر از 300 میلیون تومان خریداری کرده باشید!

موتور

چهار سیلندر 1800 سی سی توربو

قدرت و گشتاور

180 اسب بخار/ 250 نیوتن مترگشتاور          

گیربکس و دیفرانسیل

7 سرعته دوکلاچه DSG/ جلو

وزن

1500 کیلوگرم

صفرتاصد

7.9 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی ایده آل

5.8 لیتر

قیمت در زمان ورود به بازار (دی ماه 96)

279 میلیون تومان

قیمت (خرداد 98)

بالغ بر 900 میلیون تومان

 

 


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: