پایگاه خبری سرعت پرس

۱۷:۳۱ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
لندروور دیفندر ۲۰۲۰
نوشته امیر حسین اقتداری



۷۱ سال از تولید اولین خودرویی که امروزه  از آن به عنوان لندرور دیفندر یاد میکنیم، میگذرد. اولین مدل‌های این اتومبیل که از شاسی جیپ و موتور و جعبه دنده روورp3  سود میبرد، به دلیل تواناییهای بسیار خوب خارج‌ از جاده خیلی زود محبوب دل‌ها شد و تولید و عرضه آن در بسیاری از کشورها تا سال‌ها ادامه یافت. ‌این خودرو اما بعد از حدود ۶۸ سال تولید، بالاخره‌ بازنشسته شد‌ و حالا پس از سه سال در نمایشگاه فرانکفورت از نسخه جد‌ید آن رونمایی شده و اتفاقاً مورد تست برخی خبرنگاران خودرویی نیز قرار گرفته است. با ما همراه باشید تا بدانیم آیا نسل جدید میتواند همچون گذشته همگان را مجذوب خود کند یا خیر؟! طراحان و  مهندسان دیفندر جدید برای تکرار یک موفقیت بسیار بزرگ قطعاً کار سختی را در پیش رو داشتهاند چرا که باید خودرویی را طراحی می‌کردند که به‌خوبی جای پای پدرش را پر کند. هدفی که به نظر می‌رسد در رسیدن به آن موف عمل کرده است.



در بررسی این انگلیسی به روال معمول به سراغ طراحی ظاهری آن می‌رویم: در نمای جلو چراغها و دیلایت‌های نیمدایره -که در قابی مستطیل شکل جا گرفتهاند- را داریم و نام DIFENDER در جلوی درپوش پف کرده و متورم اتومبیل خودنمایی می‌کند. قابل توجه اینکه در طراحی دیفندر با آنکه در این قسمت نسبت به قبل از زوایای ۹۰ درجه کاسته شده است اما خطوط کلی بدنه به گونه‌ای بوده که همچنان شاهد روح خشن و مردانه ی مشتاق برای ماجراجویی دیفندر هستیم. در نمای کناری نیز شباهتهای این نسخه جدید با نسل پیشین بیشتر خودنمایی میکند، پلیت مربعی شکل و همرنگ با بدنه بر روی  پنجره کناری عقب قابل سفارش خواهد بود که بر جذابیت پشت خودرو کمک بسزایی میکند و سقف غیر همرنگ با بدنه و ورودی هوا نیز حسابی چشمنوازی میکنند. سه اندازه متفاوت ۱۸، ۱۹ و ۲۰ اینچی برای رینگها بر اساس نوع مدل قابل نصب هستند و خودروی مورد بحث در 3 تیپ 3 درب  ۹۰  که از طول کمتری برخوردار است، ۱۱۰ که طبیعتا طول بیشتری دارد و 130 5 درب عرضه میشود. البته گفته می‌شود که حرف از تولید نسخه 5 درب 130 هم زده شده است. در نمای پشتی نیز دو نوار با رنگ سیاه که از زیر سقف شروع و تا بالای سپر ادامه یافته‌اند، سبب شده تا این قسمت کمی به نسل پیشین کانتریمن شبیه شود، ضمن اینکه چراغ‌های کوچک قرار گرفته در منتهی الیه طرفین (بر روی گلگیرهای باد کرده) نیز کاملا جلب توجه می‌کند. علاوه بر موارد یاد شده بر روی در عقب همچون گذشته، رینگ و لاستیک زاپاس قرار یافته است که تا حکایت از آفرود بودن خودرو داشته باشد.


در داخل کابین نیز با فضایی کاملا ساده و درعین حال زیبا، بروز و کاملا دگرگون شده روبرو هستیم. مانیتور ده اینچی این صحرانورد اصیل در بین دو تکه چرم محبوس شده، دسته دنده از نوع جویستیکی بوده و صفحه کیلومتر شمار نیز به صورت مانیتور درآمده، ضمن اینکه طراحی غربیلک فرمان هم از زیباییهای داخل کابین بهشمار میرود. از آپشنهای این سرباز تازهنفس انگلستان میتوان به تنظیم ارتفاع-که قابلیت رساندن ارتفاع به ۵۰ یا ۷۵ میلیمتر را داراست-، مانیتور ده اینچی لمسی با قابلیت پخش اپل کار پلی و اندروید اتو، قابلیت نصب نرمافزاری برای کنترل خودرو، هدآپ دیسپلی، قابلیت دید زمین از مانیتور یا همان ”clear sight ground view، چرم غربیلک فرمان و کنسول میانی،  پک ۱۴ اسپیکر با توان خروجی ۷۰۰ وات(که از مدل پایه بتنلی فلایینک اسپر ۲۰۲۰، ۴ اسپیکر بیشتر داشته و ۵۰ وات قدت بیشتری را در اختیار میگذارد رادار نقطهکور، سقف پانارومیک و بسیاری آپشن دیگر اشاره نمود. جالب است که دیفندر علاوه بر ابنکه در مدلهای پنج و پنج+دو تولید میشود، در نسخه شش نفره نیز قابل سفارش است به این نحوه که کنسول میانی ردیف اول صندلیها در حالت خوابیده شبیه به یک کنسول  معمولی است، اما با بلند کردنش به یک صندلی کم عرض بدل میشود.



گذشته از بحث طراحی و سطح امکانات، به چگونگی عملکرد این اتومبیل در جاده و مناطق صعبالعبور میرسیم. همانطور که انتظار میرود دیفندر همچون گذشته از تواناییهای فنی بسیار بالایی در بحث آف‌رود برخوردار بوده علاوه بر آن در نسل نو  شاهد عملکرد مناسب در جاده هستیم. در حال حاضر چهار نوع پیشرانه مختلف برای این لندروور وجود دارد. دو نوع دیزلی با حجم دو لیتر دو توربو که توانی معادل ۲۰۰ و ۲۴۰ اسببخار با شتاب صفر تا نود و شش ۹.۹ و ۸.۷ ثانیهای دارند و یک موتور بنزینی دو لیتر دوتوربوی چهار سیلندر و نسخهای بنزینی-الکتریکی سه لیتری شش سیلندر تخت توربو شارژ با فنآوری mild hybrid  که به ترتیب توانایی تولید ۳۰۰ و ۳۹۵ اسببخار دارند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر این دو پیشرانه معادل ۷.۷ و ۶.۱ ثانیه میباشد. لازم بهذکر است، پیشرانه پلاگینهیبرید یا همانphev  نیز در آینده دسترس خواهد بود و هنوز فروش و اطلاعات گسترده و دقیقی از مدل ۹۰ شروع و نشر نشده است. تمامی دیفندرهای مدل ۲۰۲۰ به صورت چهار چرخ محرک، با گیربکس ۸ دنده و در نسخه ۱۱۰ تنظیم ارتفاع از امکانات استاندارد بهحساب میآیند. جالب است بدانید این خودرو توانایی کشیدن یدکی با وزن بالغ بر ۳.۵ تُن دارد. سقف آن نیز تحمل وزنی برابر با ۳۰۰ کیلوگرم را بر روی خود دارد. شاسی استفاده شده برای عضو جدید خاندان لندرورDx7  نام دارد که قوی‌ترین شاسی ساخته شده تاریخ لندروور بودهد از نوع یکپارچه مونوکوک می‌باشد.  .

قیمت نمونههای S، SE، HSE، first edition و X در نمونه ۱۱۰ به ترتیب حدود۵۰، ۵۷، ۶۱، ۶۳ و۷۰ هزار دلار آمریکا هستند.

با تفاسیر بالا، به نظر شما آیا نسل جدید میتواند چون گذشته همگان را مجذوب خود کند یا خیر” ؟ پاسخ به سوالی که در ابتدای گزارش مطرح کردیم نیازمند بررسی همه جانبه خودرو است. در بخش فنی هر چند که بعید به نظر می‌رسد اتومبیل دچار ضعفی باشد اما به هر حال نیازمند زمانی بیشتری برای پس دادن امتحان آن هستیم. با این وجود چالش‌برانگیزترین بخش در دیفندر جدید را باید در طراحی آن جستجو کرد آنجا که طراحیخارجی اتومبیل تلاش می‌کند تا گذشته لندروور را به آینده این خودرو پیوند بزن!

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: