پایگاه خبری سرعت پرس

۲۳:۳۷ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸
نگاهى به يك كلاسيك با ارزش و اصيل
نوشته برزو سپاسی محقق و تاریخ نگار خودرو


مرسدس بنز اتاق 109 مدل لوکس و تولید محدود با اتاق کشیده بود که بر اساس سری کلاس اس معمولی یعنی 108 ساخته می شد. موتورهای مختلفی شامل 2/8، 3، 3/5 و 4/5 لیتری برای آن قابل سفارش بودند. اما زمانی که در سال 1968 مرسدس بنز پیشرانه 8 سیلندر وی شکل 6/3 لیتری با قدرت 247 اسب بخار مربوط به اتومبیل تشریفاتی 600 را بر روی این اتاق نصب و به بازار عرضه کرد. نتیجه کار، یک اتومبیل با وزن 2 تن ولی با عملکردی همچون یک اتومبیل اسپرت بود. این مدل جادوئی با شتاب صفر تا صد 6/6 ثانیه و حداکثر سرعت 220 کیلومتر در ساعت به سریعترین سدان دنیا تبدیل شد.


اما شاه ایران هم که همواره مشتری استثنایی ترین اتومبیلهای دنیا بود یک دستگاه از این مدل را خریداری نمود. طبق اسناد به دست آمده، این اتومبیل توسط شخص شاه و از طریق وزارت دربار به شرکت مریخ نماینده رسمی مرسدس بنز در ایران سفارش داده شد. این خودرو پس از اتمام ساخت توسط شرکت حمل و نقل بین المللی "بائومن" به تهران ارسال شد و به نمایشگاه شرکت مریخ در خیابان سعدی پلاک 529 تحویل شد و پس از آن بلافاصله به گاراژ سلطنتی تحویل گردید. این اتومبیل دارای آپشنهایی نظیر رادیو استریو، آنتن اتوماتیک، کولر و شیشه رنگی ذکر شده اند. قیمت نهایی آن معادل 973074 ریال بوده که حتی از مدل 280 اس ای کوپه حدود 12 هزار تومان گرانتر بوده است. پس از تحویل، این خودرو برای مدتی طولانی به اتومبیل اصلی شاه تبدیل شد و وی همه روزه برای رفتن به دفتر کاخ خود از آن استفاده می نمود.




برای اثبات این موضوع یک سند بی نظیر باقی مانده است. در تابستان 1353 یک شبکه فرانسوی فیلم مستند یک ساعته ای در مورد زندگی شاه و خانواده اش به نمایش گذاشت که عمدتا به زندگی خصوص خانواده سلطنتی اختصاص داشت. در زیباترین بخش فیلم، شاه و همسرش از پله های کاخ سعد آباد پایین می آیند و سوار بر مرسدس بنز 6/3 بژ زیبای خود شده و از کاخ بیرون می روند. آنها در ترافیک نیمه روان صبحگاهی تهران به مسیر خود ادامه می دهند و در نهایت به کاخ نیاوران وارد می شوند. با نگاهی دقیق تر به فیلم نکات جالبی در مورد آن اتومبیل در میابیم. در سری 109 مرسدس بنز تنها مدل 6/3 است که در بین نشان دهنده های روی داشبورد، دور شمار موتور دارد. در بقیه مدلهای این سری در این قسمت یک ساعت نصب شده است. خودرو نمایش داده شده در فیلم نیز دارای دور شمار موتور است که 6/3 بودن آنرا اثبات می کند. این اتومبیل دارای تودوزی کرم و فرمان سفید استخوانی و سانروف نیز بوده است.  

ظاهرا مرسدس بنز سلطنتی با وقوع انقلاب، از گاراژ سلطنتی در اختیار یکی از بنیادها قرار گرفت و حدود دو دهه در آنجا باقی ماند و سرانجام به شخصی به نام نجد فروخته شد. او در سال 1383 آنرا به مالک دوم یعنی آقای صفری واگذار نمود ولی او نیز تنها پس از گذشت یک سال آنرا به شخص سوم که در محله افسریه تهران زندگی می کرد، فروخت. جالب آن بود که چند ماه نگذشته بود که یکی از همسایگان وی، آنرا به تملک خود در آورد و این بار اتومبیل تا ده سال در اختیار وی باقی ماند. در آن دوره بود که این اتومبیل مدت زیادی را در کنار خیابان رها شد و این در حالی بود که پشت شیشه آن یک کاغذ با نوشته "فروشی" دیده می شد. امروزه تعدادی از تصاویر آنروزهای این خودرو که قبلا برای سایت تیونینگ تاک گرفته شده بوده موجود است. سرانجام در سال 1394، این مرسدس در اختیار شخصی در شهر اصفهان قرار گرفت و تنها چند ماه بعد به یک شخص علاقمند در کرج فروخته شد و ایشان اقدام به رسیدگی و بازسازی آن کردند. در نهایت امسال خودرو به مالک فعلی آن واگذار گردید.  

در پایان این نکته قابل ذکر است که این مرسدس بنز یکی از مهمترین خودروهای شاه بوده و تاریخچه کامل آن قبل و بعد از انقلاب، آنرا به یکی از اصیلترین، خاص ترين و با ارزش ترين خودروهای تاریخی ایران تبدیل کرده است.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: