پایگاه خبری سرعت پرس

۱۲:۲۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۸
نمایشگاه 122 ساله فرانکفورت نوشته اميرحسين اقتدارى
بيش از يك قرن (١٢٢سال) از نمایشگاه خودرویی‌ IAA -که اولين بار در شهر برلین برگزار شد- مى‌گذرد. نمايشگاهى كوچك در هتلی به نام بریستول(Bristol) كه حالا با گذشت ببش از يك قرن تبديل به بزرگترين و معتبرترين نمايشگاه خودروى جهان شده است. نمايشگاهى كه از آن به ياد مى‌شود و همواره محل رونمايي و معرفى خودروهاى جديد بويژه آلمانى‌ها بوده است‌ IAA امسال نيز همچون گذشته شاهد رونمايي خودروهاي جديدى است كه در اين فرصت به تعدادى از آنها مى‌پردازيم.


آئودى RS6:

 خودروهاى استيشن كه از آنها به كومبى و يا آوانت هم ياد مى‌شود، برخلاف سليقه مردم ‌كشور ما، يكى از پرطرفدارترين رده خودروها در اروپا و آمريكاي شمالى است كه با توجه به كاربرى چندگانه آنها همواره مورد توجه خريداران قرار داشته‌اند. آئودی RS6  آوانت جديد نيز يكى از همين خودروهاست که با وجود  قرار گرفتن در رده استیشن‌واگن‌ها اما هیچ‌یک از خصلت‌های حوصله سربر آنان را به ارث نبرده و یک ماشین با طراحی بسیار تهاجمی، زیبا و البته قدرتمند به حساب می‌آید. آئودی این خودرو را به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد راه اندازى لاين‌آپ RS طراحی و در فرانکفورت عرضه کرده است. از عمده دلایل حاشیه‌ساز شدن این آئودی، حضور آن در بازار آمریکا است. موتور ۴ لیتری دوتوربو و البته هایبریدی این ماشین ۵۹۲ اسب‌بخار قدرت، ۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد و صفر تا صدی معادل ۳.۶ ثانیه را برای آن به ارمغان می‌آورد. لازم به ذکر است که موتور ۴ لیتری این باواریایی همان پیشرانه مورد استفاده در لامبورگینی اوروس می‌باشد که به یک جعبه‌دنده ۸سرعته تیپ‌ترونیک، جفت شده است.



لامبورگینی سیان:

 لامبورگینی بالاخره اولین ساخته خود با پیشرانه هیبریدی را با نام سيان معرفی کرد. يك لامبوی دوستدار محيط زيست به قيمت ٣.٦ ميليون دلار كه جمعا ۶۳ نسخه از آن تولید خواهد شد. نكته جالب اينكه لامبورگينى براى تکریم رئیس فقید فولکس‌واگن نام آنرا سیان FKP 37 گذاشته‌ است.در این نام‌گذاری سیان نام رئیس اسبق فولکس‌واگن است و FKP نیز اشاره به نام و تاریخ تولد مدیر فقید لامبورگینی ferdinand piëch فردینانند پیِش دارد. همان‌طور که اشاره شد موتور سیان از نوع هایبریدی بوده اما موتور برقى آن ‌همانند رقیب تازه نفسش فراریSF90 Stradale) ) قدرتمند نیست و نهایت توانى برابر با ۳۴ اسب‌بخار دارد که تنها میزان قدرت مورد نیاز برای حرکت در سرعت‌های پایین را فراهم می‌کند. پيشرانه پرحجم این ایتالیایی همان پیشرانه ۶.۵ لیتری دوازده سیلندر مورد استفاده در آوانتادورSVJ  است که توانایی تولید ۷۸۵ اسب‌بخار را دارد. سيان با هر دو موتور برقى و بنزينى نيز نهایتا ۸۱۹ اسب‌بخار قدرت دارد. ناگفته نماند که شتاب صفر تا صد این ایتالیایی برابر ۲.۸ ثانیه می‌باشد.


 

 

مرسدس بنز GLB35 AMG

مشخصات و عکس‌های نسخهamg مرسدس glb مدتی کوتاه پس از معرفی مدل‌های معمولی آن منتشر شد. برای این خودرو سفارش ردیف سوم صندلی‌هانیز میسر است و پیشرانه در نظر گرفته شده برای آن  دو لیتر حجم دارد که توانایی تولید ۳۰۲ اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. یک گيربکس هشت سرعته دوکلاچه با این موتور کوچک اما قدرتمند سينك شده و خودرو در نسخه GLB35 شتاب صفر تا صدی معادل ۵.۲ ثانیه دارد. اما مرسدس مورد بحث در کنار همه خوبی‌هایی که دارد، بدون ايراد هم نيست! از جمله حرف و حديث‌هاى مرتبط با اين خودرو مى‌توان به انتقادهايي اشاره كرد كه در خصوص طراحى آن مطرح است. مواردى چون طراحی بدنه آن‌كه چندان اسپرتی و همه‌پسند نيست و يا طراحی جلو داشبورد كه از نظر بسيارى از كارشناسان مشابه با مدلهای A  یا CLA مى‌باشد.


 

پورشه تایکان

بدون شک یکی‌از جنجالی‌ و خبرساز‌ترین خودرو‌هایی که در نمایشگاه امسال فرانکفورت حضور داردد، پوشه تایکان می‌باشد. تايكان جداى از بحث جدید بودن یک ويژگى خاص دارد كه این خصوصیت الكتريكى بودن آن است. تایکان از موارد جالب و قابل توجه می‌توان به نحوه نام‌گذاری تايكان اشاره كرد. مدل‌های توربو و توربوS براى يك خودروى الكتريكى! كه سخنگوى پورشه مى‌گويد استفاده از آن اشاره به‌مدل‌هاى قدرتمند پورشه دارد. هر دو مدل پورشه در حالت عادی 617 اسب قدرت دارند اما این قدرت در حالت اووربوست در مدل مدل توربو تا ٦٧١ و در توربو S تا ۷۵۱ اسب‌بخار افزایش می‌یابد. 

 

 

هیوندای i10

 هیوندای پس‌از حدود هفت سال، نسل سوم i10  را با ظاهری زیباتر، امکانات بیشتر و جثه‌ای عریض‌تر به‌جهانیان معرفی نمود. این کره‌ای که در نمایشگاه فرانکفورت امسال حضور دارد. با دو نوع پیشرانه ۱ و ۱.۲ لیتری قابل سفارش است که هر کدام به‌ترتیب توانایی تولید ۶۷ و ۸۳ اسب‌بخار قدرت و ۹۶ و ۱۱۸ نیوتن‌متر گشتاور را دارند. دو نوع گيربکس دنده‌ای و اتوماتیک پنج سرعته نیز بر روی این خودرو شهری نصب خواهند شد و جالب اینجاست که هیوندای برخی از آپشن‌هایی که تا چندی پیش تنها در اتومبیل‌های لوکسی همانند مرسدس  "S class” قابل جستجو بودند را بر روی یکی از کوچک‌ترین محصولات خود نصب کرده که از جمله می‌توان به نصب دوربین جلو با قابلیت تشخیص عابر پیاده اشاره نمود! از دیگر موارد جذاب در این مینی شهری نیز می‌توان به وجود مانیتور  8اینچی، سامانه تشخیص خستگی راننده، رینگ‌های ۱۶ اینچی، شارژ وايرلس موبایل و... اشاره نمود. از تغییرات نسل نوین i10 می‌توان به افزایش۴ و۲۰ میلی‌متری طول و عرض و همچنین کاهش ارتفاع به مقدار ۲۰ میلی‌متر اشاره نمود.

 

 

 

رنو کپچر

 

رنو هم دست خالی به فرانكفورت نیامده است. آنها کلیو و کپچر جدید را آورده‌اند که این دومی با  شش نوع پیشرانه متفاوت‌ 3 تا بنزینی، 2 دیزل و یک موتور پلاگین هایبرید- که رنو نام آنرا e-Tec نهاده- عرضه مى‌شود. لازم به ذکر است، در نمونه‌های پلاگین هايبرید شاهد یک موتور ۱.۶ لیتری بنزینی و دو موتور برقی هستیم. كپچر با دو نوع گيربکس دستی 5 و 6سرعته و یک نمونه هفت دنده دو کلاچه قابل سفارش خواهد بود و می‌تواند تا سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت را به‌تنهایی با این پیشرانه‌های برقی حرکت کند. طراحی جلو‌داشبورد اين خودرو ‌همانند تلیسمان و ديگر محصولات جدید رنو به یک صفحه مانیتور بزرگ آراسته شده است كه اندازه آن معادل ۹.۳ اینچ می‌باشد.

 


مینی‌کوپر SE با پیشرانه برقی

 این خودرو نیز همچون پورشه تایکان اولین محصول تماما برقی کمپانی سازنده خویش به‌حساب می‌آید. این مینی برقی که از نظر طراحی جز تفاوت‌هايى اندك، نزدیک به‌نمونه استاندارد می‌باشد، از یک موتور تماما برقی سود برده که توانایی تولید‌ ۱۸۱ اسب‌بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. صفر تا صد مینی مورد بحث ۷.۳ ثانیه است، از یک باطری ۳۲.۶ کیلووات بر ساعتی سود مى‌برد و با جریان برق ۱۱ کیلوواتی به ٢.٥ تا ٣.٥ ساعت زمان براى ٨٠ و ١٠٠ درصد شارژ باتری نياز دارد. ضمن اینکه مدت زمان شارژ سريع آن هم ۳۵ دقیقه است.

 

 


۸-هوندا ای(Honda e)

 در غرفه هوندا نیز شاهد یک خودروی جدید کاملا الکتریکی دیگر بودیم. این اتومبیل دارای طول، عرض و ارتفاعی معادل با ۳۸۹۵، ۱۷۵۰ و ۱۴۹۵ میلی‌متر می‌باشد و برای حرکت از موتوری تمام الکتریکی تغذیه می‌کند. هوندا ای در مدل پایه از ۱۳۴ و در نمونه‌ قوي‌تر از ۱۵۲ اسب‌بخار قدرت و ۳۱۵ نیوتن‌متر گشتاور سود مى‌برد. از موارد جالب در مورد این ماشین کوچک می‌توان به طراحی جلوداشبورد آن اشاره نمود که به‌روى آن پنج مانیتور تعبیه شده‌ است که دو تای آن کار آئینه‌هاى جانبی را كرده و یکی دیگر وظیفه‌اش نشان دادن سرعت و ‌اطلاعات رانندگى است. از مزایاى این ژاپنی می‌توان به‌شعاع چرخش بسیار مناسب و شتاب 8 ثانیه‌ای اشاره کرد.

 

 

 

نیسان جوک

 بی‌شک یکی دیگر از خودرو‌های جنجالی حاضر در نمایشگاه امسال نسل نو نیسان جوک است. مدلی از نیسان که بر سر زشت یا زیبا بودنش آن همواره در بین صاحب نظران و خریداران اختلاف نظر وجود دارد. نیسان در این نسل از جوک ضمن حفظ هویت این محصول سعی کرده تا طرحی زیبا‌تر و همه پسندتر را پیاده کند. جالب است بدانید پلت‌فرم نیسان مورد بحث همچون رنو کپچر جدید با کلیو مشترک است. ضمن اينكه پیشرانه در نظر گرفته شده برای آن نمونه‌ای سه سیلندر به حجم یک لیتر با توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۱۷ اسب‌بخار را دارد. براى اين موتور دو نوع گيربكس شش سرعته دستی و هفت دنده اتوماتیک دو کلاچه هم قابل سفارش هستند تا علاقمندان به‌جوك از دست گيربكس كسالت‌آور سى‌وى‌تى نيسان راحت باشند. جالب اينكه با وجود هشت سانتی‌متر افزایش طول در نمونه‌های جدید شاهد کاهش وزن به مقدار ۲۳کیلوگرم نسبت به قبل هستیم.

 


 آلپینا  B3 touring

 شرکت آلمانی آلپینا به‌عنوان یکی‌از تیونرهای اصلی و مورد تایید ب‌ام‌و در جديدترين كار خود به سراغ آخرین نسل ب‌ام‌و سری سه استیشن رفته و در فرانكفورت از آن رونمايى کرده است. پیشرانه‌ای که آلپینا برای B3touring در نظر گرفته نسخه تقویت شده‌ای از نمونه شش سیلندر تخت توربو‌شارژ 3 لیتری می‌باشد -که به طور استاندارد توانایی تولید 382 اسب‌بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد- و حالا در این مدل قدرتی برابر با 462 اسب‌بخار پیدا کرده است. ناگفته نماند که گیربکس 8 سرعته این خوش خط‌و‌خال باواریایی همچون اکثر آلمانی‌ها ساخت ZF است. 

 

 

 

 

 

 


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: