پایگاه خبری سرعت پرس

۱۴:۴۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
در آستانه عرضه نسل هفتم سوبارو لگاسی تصمیم گرفتیم تا اشاره ای مجدد به حضور کوتاه و نا موفق اش داشته باشیم...



بازار و صنعت ملتهب خودرو در ایران مدت هاست که روی ثبات به خود ندیده و شرایط آن قابل قیاس با هیچ کجای دنیا نیست! ورود سخت، قوانین دست و پاگیر و بی ثبات ، ضعف های برخی از نمایندگان واردکننده، رانت های داخلی، متزلزل بودن نرخ ارز و مواردی از این دست همواره موجب شده است شاهد عدم ثبات لازم در این بازار کشورمان باشیم.


 در این میان برخی شرکت ها و واردکنندگان با وجود سرمایه گذاری های کلان مجبور شده اند نیامده  چمدان های بازگشت خود را ببندند و با تحمل زیانی هنگفت کشور را ترک کنند. گذشته از خودروسازانی که به دلیل ذکر شده، نتوانستند در ایران موفق باشند سوبارو یکی از شرکت هایی بود که به دلایلی از جمله سال ساخت خودروی وارد شده و ضعف واردکننده در عرضه نتوانست موفق عمل کند. این شرکت با دو محصول خود لگاسی و فارستر در بازار حضور پیدا کرد.

به تازگی فرصتی در اختیارمان قرار گرفت که مجددا مدل لگاسی را مورد بررسی قرار دهیم:

سوبارو لگاسی(لیبرتی در استرالیا) اولین بار در سال 1989 معرفی و تاکنون 6 نسل از آن به بازارهای بین المللی عرضه شده است. نسل فعلی آن از سال 2014 تاکنون در سبد تولیدات سوبارو قرار دارد و مدل موجود در ایران نیز مربوط به دو نسل قبل تر است که همین موضوع در کنار برخی دیگر از موارد میتواند از موانع عدم موفقیت این سدان خوب در بازار محسوب شود. درواقع این که اولین بار فرصت حضور یک سدان چهارچرخ فعال ژاپنی در بازار داخلی فراهم شد، اتفاقی خوشایند بود اما متاسفانه عرضه مدل 2009 این خودرو و عدم معرفی قابلیتهای آن بزرگ ترین ضربه ای بود که به آن وارد شد.



لگاسی مورد بررسی ما نسل چهارم آن است که با سرپرستی طراح ارشد سوبارو تتسو جیروبوTetsuya Jiroubou از سال 2009-2003 بر روی خط تولید رفت. فروش 30974 دستگاهی آن در سال آخر عرضه در بازار آمریکای شمالی نیز میتواند نشان از موفقیت این خودرو در بازار شلوغ آمریکا داشته باشد. این ِ ستاره ژاپنی در سگمنت D قرار دارد که در بازارهای جهانی بهویژه بازار آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و ژاپن (Japanease Domestic Market )در 2 نوع سدان (BL )و استیشن (BP )عرضه میشد. گفتنی است سوبارو پکیج های انحصاری خاصی را ویژه بازارهای نامبرده ارائه کرد که به عنوان مثال میتوان به  پیشرانه دو لیتری دیزل با کد EE به همراه گیربکس دستی برای اروپا و همچنین به پیشرانه های 2 و 5.2 لیتری سازگار با سوخت LPG )انحصارا برای آلمان )سال 2007 اشاره نمود. طیف موتورها و گیربکس های در نظر گرفته شده برای این نسل شامل 7 موتور و 4 گیربکس بودند که موتورها شامل چهار سیلندر دو لیتری تک و جفت میل سوپاپ( EJ20H4)چهار سیلندر دو لیتری توربو، چهار سیلندر دو لیتری توربو دیزل(EE20H4) ،چهار سیلندر دو و نیم لیتری تک میل سوپاپ (EJ253H4 )چهار سیلندر 5.2 لیتری جفت میل سوپاپ توربوEJ255H4) )و شش سیلندر سه لیتری جفت میل سوپاپ(EZ30H6 )میشدند. لازم به یادآوری است که تمامی موتورهای چهار سیلندر سوبارو به جز سری- ENکه خطی است- از گونه باکسر و پیشرانه های شش سیلندرش نیز از نوع تخت هستند.



 ضمن این که گیربکس های موجود نیز از انواع 4 و 5 سرعته دستی و 4 و 5 سرعته اتوماتیک میباشد که افزون بر آنها، گیربکس 5 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض توسط پدالهای پشت فرمان نیز قابل سفارش بوده است. اما نمونه وارد شده به کشور توسط سیف خودرو نمونهای است که مختص بازار استرالیا معرفی شده و با نام لیبرتی نیز شناخته میشود. موتور به کار رفته در این لگاسی از نوع چهار سیلندر دو لیتری باکسر با توان 150 اسببخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 196 نیوتنمتر در 3200 دور در دقیقه بوده و گیربکس کوپل شده با آن از نوع 5 سرعته شیفترونیک است. از مهمترین تجهیزات نصب شده در آن میتوان به چرم فرمان و صندلی، سان روف دو حالته در داخل و 6 ایربگ، EBD، ABS و سیستم پایداری ESP به عنوان ضروریات ایمنی اشاره کرد. در روبرو شدن با لگاسی، طراحی حساب شده و شیکی از یک سدان سایز متوسط را میبینید که گرچه ساده است اما هنوز هم کهنه و قدیمی نشده است. چراغهای خوش فرم در عقب و مه شکنهای روی سپر آن شاید کمی ساده باشد اما به هیچ عنوان چشم را آزار نمیدهد. در بخش جلو نیز چهره هیجان انگیزی را شاهد نیستید اما نقطه قوت آن در بخشهای جانبی شیشه ِ های نسبتا بزرگ بدون فریمی است که ضمن تحسین برانگیز بودن ظاهری، در ساختار محکم ستونها نمود پیدا کرده و کسب چهار ستاره از یوروانکپ هم مهر تاییدی بر همین ادعا است.



در کابین؛ خبری از نمایشگر و سیستم صوتی حرفه ای نیست اما پس از حدودا 9 سال همچنان کیفیت متریال به کار رفته در ادوات قابل توجه بوده و صندلیها راحتی خوبی دارند. با وجود این که چرم فرمان فرم خود را کمی از دست داده اما همچنان خوش دست است. طراحی داخل اصول ارگونومی را به خوبی رعایت کرده و تمامی تجهیزات به سهولت در اختیار راننده هستند



به هنگام حرکت، بی سر و صدا بودن کابین و لرزش کم گیربکس رضایت بخش است. موتور دو لیتری لگاسی آن هم در نوع باکسر شتابگیری آنچنان سریعی فراهم نمیکند و از این رو نیاز به وجود توربوشارژر ، کاملا حس میشود. لگاسی اما مانند دیگر محصوالت سوبارو با به کارگیری سیستم چهارچرخ حرکت، هندلینگ و فرمانپذیری فوق العاده ای را حتی در عادی ترین تیپ آن فراهم میکند. ضمن این که موتور باکسر آن نیز با داشتن مرکز ثقل پایین به این امر کمک شایانی میکند. گیربکس به خوبی با موتور هماهنگ است و به هنگام تعویض دنده از طریق پدالهای پشت فرمان، زمان مناسب تعویض را در صفحه کیلومترشمار اعلام میکند براساس تجربیاتی که مالک از پایداری خودرواش به هنگام پیمودن پیچ ها نقل می کرد، برآن شدیم تا پایداری خودرو را در پیچهای جاده لواسان به چالش بکشیم. بدین منظور(در شرایطی کنترل شده) بارها با سرعتی در حدود 100 کیلومتر در ساعت و در وضعیت ESP خاموش فرمان پذیری آن را امتحان کردیم که کوچکترین انحرافی مشاهده نشد و این میتواند نشان از ثباتی داشته باشد که سوبارو با استفاده از سیستم چهار چرخ و تقسیم مناسب وزن در آن شهره است. سیستم تعلیق در جلو مکفرسون و در عقب چنداتصاله کارایی لازم و قابل قبولی را به نمایش میگذارد. مصرف سوخت این موتور باکسر به طور میانگین 5.8 لیتر و در شهر 8.11 لیتر محاسبه شده که با باک 64 لیتری برای این خودرو منطقی اما برای این روزها کمی زیاد به نظر میرسد. لگاسی با مزدا 6 ،کمری و سوناتا رقابت دارد و البته در ایران سوزوکی کیزاشی را هم در کنار خود میبیند که این یکی نیز علیرغم شایستگی هایش به سبب عرضه نامناسب از سوی ایران خودرو با اقبال بدی در فروش روبرو شد. به گفته مالک هرچند که خودروی فوق جز سرویس های ادواری هزینه ی دیگری برای وی در بر نداشته است اما به نظر میرسد که دل نگرانی از تامین قطعات یدکی در آینده و البته بازار ضعیف دست دوم آن عمده ترین ضعف های این خودرو باشد. در پایان از آقای نریمان نظامی مالک خودرو بابت همراهی و همکاریشان سپاسگزاری می کنیم.

 

عکس: علیرضا ولی زاده

نوشتار و تست: صدرا آقایی راد


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: