پایگاه خبری سرعت پرس

۱۵:۰۳ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
نگاهی به تنها مرسدس 500K
نوشته فریدون احمدی


مرسدس بنز 500K با کد اتاق W29 یک مرسدس اسپرت بود که در فاصله سال‌های 1934 تا 1936 تولید و برای اولین باردرنمایشگاه خودروي برلین درسال 1934 معرفی شد. طراح آن فردریش گیگر طراح بزرگ مرسدس بود که بیشتر مدل‌های مرسدس در دهه هاي 50،40 ، 60 و 70 از جمله مدل افسانه‌ای گالوینگ، پاگودا، S و SL(R107) را طراحی نمود. 500K معروف به سلطان جاده‌ها با برخورداری ویژگی‌های فنی خاص از جمله تجهیز به کمپرسور یا همان سوپرشارژر -که حرف مشخصه "k" به عنوان حرف اول کلمه "Kompressor" وجه تمایز آن با نسخه سدان 500 بود- از جمله خاص‌ترین و زیباترین مدل‌های مرسدس در دهه 30 به شمار می‌رود. از حیث طراحی اتومبیل ضمن شباهت به هم‌خانواده‌های خود در آن دوران از يك سري مختصات و ویژگی‌های ظاهری برخوردار بود که چهره آن را خاص‌تر می‌کرد. براي مثال کابین اتاق در انتهای خودرو قرارداشت، درهای عقب آن حذف شده بود، تایرهای عقب در زیر گلگیرها مخفی بودند، اگزوزها همچون مدل‌های اسپرت و مسابقه‌ای مرسدس از طرفین به بیرون آمده بود، بخش جلوی خودرو برای جای گرفتن موتورِ بزرگ و خطی آن بسیار باریک و دراز بود و گلگیرها و محور جلوی خودرو، جلوتر ‌از پوزه اتومبیل قرار داشت.

یکی از ویژگی‌ها و مزیت‌های خاص این اتومبیل نسبت به نسل‌های قبل از خود همچون روداسترهای ‌SS،S  وSSK  دهه 1920 سواری نرم و راحت و هندلینگ بهتر آن بود که این نکته سبب ایجاد جذابیت بیشتر برای خریداران می‌شد. در واقع مدل 500K مانند مدل 380 دارای سیستم تعلیق با اکسل جناغی دوگانه درجلو و مفصلی دو تکه درعقب بود وهرکدام از چرخ‌ها هم به سیستم تعدیل ضربه وفنرهای حلقه‌ای مجزا مجهز شده بودند که برای اولین باردرصنعت خودرو به‌کار برده می‌شد.


مشتری آن‌زمان اين مرسدس می‌توانست از بین 3 نوع شاسی و 8 نوع اتاق یکی را انتخاب نماید که مدل اتوبان کوریر(نمونه موجود درموزه) و مدل روداستر مخصوص 1936 نسبت به بقیه نسخه‌های 500 بهترین عملکرد را داشتند.‌ درطول 2سال تولید مدل  500K، یعنی قبل ازجایگزینی آن با مدل 540 درسال 1936 تعداد 342 دستگاه از این خودرو تولید شد که شامل 29 دستگاه روداستر مخصوص و 4 دستگاه اتوبان‌کوریر بود. اتاق‌های بزرگ 4 نفره کابریولت "B” و "C500K  -‌که روی محوری به طول 3290 میلی‌متر قرار مي‌گرفتند- همان اتاق‌هایی بودند که بعدا روی مدل‌های «تورینگ» و «سدان» نصب شدند‌. ضمن این‌که شاسی کوتاه "A” با فاصله محوری 2980 میلی‌متر، مدل‌های دو نفره را پوشش می‌داد.


امروزه مدل‌های 500K به خاطر کمیاب بودن و ارزش تاریخی آنها‌، از قیمت بسیار بالایی برخوردارند و با استناد به کتاب مرسدس نمونه موجود در ایران تنها نسخه باقیمانده در جهان است که کمپانی مرسدس برای در اختیار داشتن آن در سال 1388 پیشنهاد وسوسه‌انگیزي(چک سفید امضا) ‌به ایرانی‌ها داده که خوشبختانه طرف ایرانی زیر‌بار این پیشنهاد نرفته است! نکته دیگر این‌که شنیده‌ها حاکی از آن است که این خودرو کادوی هیتلر به رضا پهلوی بوده و گفته می‌شود عکس‌هایی از محمدرضا پهلوی با فوزیه در کنار این خودرو وجود دارد که متاسفانه ما به این تصاویر دست نیافتیم. اما اتومبیل فوق پیش از انقلاب در اختیار ‌فواد مجذوب (کلکسیونر) قرار داشته که گویا همسر وی نیز حسابدار دربار بوده است.

 


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: