پایگاه خبری سرعت پرس

۱۶:۴۱ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
حتی اگر به خودروهای کلاسیک خصوصا ازنوع آمریکایی آن علاقه‌مند نباشید، بازهم شورولت کاپریس (به ویژه مدل تخم‌مرغی آن) آنقدرها جذاب است که مشاهده یکی از آنها در خیابان‌های شهر، توجه شما را به‌سوی خود جلب نماید. این مدل شورولت از نسل دوم پایش به کشور ما باز شد اما بیشترین تعداد وارداتی آن اختصاص به نسل سوم دارد که در اواخر دوره پهلوی به کشور آمد. نسل سوم که مابین سال‌های 1977 تا 1990 روی خط تولید قرار داشت با طراحی پر از خطوط و با زوایای تیز و کمترین انحنا یک کلاسیک آمریکایی تمام‌عیار بود.

 نسلی از کاپریس که مدل‌های قدیمی‌تر آن همان طور که گفته شد، قبل از انقلاب اسلامی به تعداد قابل توجهی از مدل‌های فیس لیفت شده دهه 80 آن هم به واسطه جنگ خلیج‌فارس وارد کشور شد. اما عرضه نسل چهارم (نمونه مورد آزمایش) در سال 1990 با آن طرح آیرودینامیک یک انقلاب و سنت‌شکنی در جنرال موتورز بود. بدنه‌ای کاملا مواج و روان‌ با منحنی‌ها و زوایایی نرم و مدور که چهره‌‌ای خاص و بیضی شکل به آن داده و به‌همین دلیل هم معروف به تخم‌مرغی شده است. کابین آن نیز کاملا به نسبت نسل گذشته تغییر یافته است اما از حیث مشخصات فنی تاحد زیادی با نسل سوم یکسان است و به همین دلیل اغلب مالکان کاپریس تخم‌مرغی می‌توانند از لوازم یدکی کاپریس کلاسیک نسل قبلی استفاده نمایند.



کاپریس مورد آزمایش اگرچه به دلیل همین طراحی خاص، در زمان خود خودروی بسیار قابل اعتنایی بود و در سال 1991 به‌عنوان خودروی سال نشریه موتورترند انتخاب شد اما فقط 6 سال(1990 تا 1996) روی خط تولید قرار داشت و تولید آن پس از حدود 7 هزار دستگاه متوقف گردید که دلیل اصلی آن را می‌توان در اقبال و توجه عمومی به خودروهای کوچک‌تر و البته ظهور شاسی‌بلندها و استقبال عمومی برای خرید SUV‌ها دانست. نکته‌ای که موجب شد تا شورولت در تولید محصولات سایز بزرگ خود تمرکز بیشتر را روی مدل‌هایی مثل تاهو و سابربن معطوف کند. البته ناگفته نماند که بعد از آن نسل پنجم و ششم کاپریس با نام هلدن کاپریس در استرالیا نیز تولید شد (هولدن از زیر مجموعه استرالیایی جنرال موتورز است) که با توجه به  عرضه در یک بازار محلی هیچگاه شهرتی جهانی نیافت. نسل ششم آن هم در بازار چین با نام بیوک اونیو‌پارک به فروش رسید و تولید آن همچنان تا سال 2017 ادامه داشت. اما برگردیم به‌کاپریس تخم‌مرغی خودمان:  


کاپریس را باید در یک کلام کشتی روی آسفالت با سواری فوق‌العاده راحت بنامیم. جالب این که مالک این خودرو که صاحب مجموعه‌ای از خودروهای مختلف جدید همچون پورشه، مازراتی، مرسدس و .. است کاپریس را خودروی مورد علاقه خود برای مسافرت‌های بین شهری (به ویژه در مسیرهای تخت بزرگراهی) می‌داند. اما چرا این طور است؟ کافی است نگاهی به صندلی‌های آن بیندازید چیزی کم از مبلمان اتاق نشیمن ندارد. تعلیق جلو با بازوهای کنترلی در بالا و پایین و اکسل زنده با اتصالات چهارمیله‌ای در عقب، سواری بسیار دلپذیری را سبب می شود اما طرف دیگر این سکه تکان‌های جانبی بدنه و اصطلاحا حرکات گهواره‌ای است که به شما یادآوری می‌کند سرپیچ‌ها یا در تعویض خط‌های سریع جانب احتیاط را رعایت کنید، صندلی‌ها نیز علیرغم راحتی بسیار برخلاف صندلی‌های امروزی راننده و سرنشین را از طرفین در بر نمی‌گیرند. تقسیم وزن کاپریس به صورت 56% جلو و 44% عقب است که باعث می شود به‌طرز محسوسی سنگینی در جلوی خودرو و به تبع آن کم فرمانی را احساس ‌کنید. اما علیرغم ابعاد بزرگ خودرو و طول 5.5 متری آن، ترمزهای Delco ABS II دوازده اینچی در جلو و کاسه‌ای در عقب وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهند.

شورولت در برخی نسخه‌های کاپریس به صورت آپشنال فنربندی سفت‌تری با رول‌بارهای عقب و جلو و تایرهای بزرگ‌تر درنظر گرفته بود که تا حدودی بر ثبات خودرو می‌افزود. کابین کاپریس از ارگونومی مناسبی برخوردار است فقط دکمه‌های سیستم صوتی تا حدودی کوچک است و شیشه‌های عقب به صورت کامل پایین نمی‌آیند. فضای صندوق عقب نیز با حجم 570 لیتر بسیار مناسب ارزیابی می‌شود البته لبه برآمده صندوق  ، کار را برای جا دادن اجسام حجیم کمی مشکل می‌کند علاوه‌بر این تایر زاپاس بزرگ بخشی از فضای صندوق را اشغال کرده است.



اما ممکن است این سوال برای شما پیش آید که اگر از کاپریس برای مسافرت استفاده ‌کنید آیا باید پس از رسیدن به هر پمپ‌بنزین برای سوخت‌گیری توقف نمایید؟ بالاخره ازموتوری با حجم 350 اینچ مکعب یا 5.8 لیتر در قالب 8 سیلندر آن هم با فناوری چند دهه قبل صحبت می‌کنیم. مالک خودرو، مصرف آن را در ترافیک شهری حدود 15 لیتر اندازه‌گیری کرده اما در طی مسافت‌های برون شهری مصرف به زیر 10 لیتر کاهش پیدا می‌کند که مصرف معقولی برای این خودرو است و با توجه به باک 87 لیتری می‌تواند بالغ بر 800 کیلومتر را با یک باک پر طی نماید. وقتی هم که با سرعت 100 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنید خودرو در دنده 4، دور موتور را روی 1700 نگاه می‌دارد که همین باعث می شود مصرف سوخت در مسافت‌های طولانی برون شهری کاهش یابد. موتور مذکور، اولین موتوردرنظر گرفته شده برای شورولت کاپریس است که از 170‌ اسب‌بخار قدرت و 366 نیوتن‌متر گشتاور سود می‌برد. گشتاوری که از دور پایین 2400 به اوج می‌رسد و به همین دلیل هم هنگام تست عملی  با یک نیش گاز ساده این کاپریس 1.8 تنی از جای خود می‌جهد. شورولت بعد از آن کاپریس را با موتورهای بهینه شده 200 و 260 اسب‌بخاری به بازار عرضه کرد که نمونه 200 اسب بخاری در ناوگان پلیس آمریکا نیز مورد استفاده قرار گرفت و نمونه 260 اسب‌بخاری همان موتور 350 شورولت کوروت بود. این موتور 170 اسب‌بخاری با گیربکس چهارسرعته اوور‌درایو خود کاملا هماهنگ است و در شرایط ایده‌آل می‌توان با آن به صفر تا صد حدود 10 ثانیه دست یافت.



در مورد قیمت شورولت کاپریس تخم‌مرغی مدل 1991 حتما سوال دارید. این خودرو که در بازار آمریکا زیر 20 هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود  در زمان ورود به بازار کشورمان (در زمان جنگ عراق و کویت)، قیمت نسبتا گران 7.5 میلیون تومان آن دوران را داشت. اما حالا به واقع باید گفت قیمت مشخصی برای این دست خودروها وجود ندارد چراکه بسته به میزان تمیزی و فابریک بودن قطعات و همچنین توافق بین فروشنده و خریدار قیمت‌گذاری می‌شود.

 

موتور

هشت سیلندر 350 اینچ مکعب معادل 5735 سی سی

قدرت و گشتاور

170 اسب بخار/ 366 نیوتن متر

گیربکس و دیفرانسیل

4 سرعته اوور درایو/ عقب

وزن

1790 کیلوگرم

صفرتاصد

حدود 10 ثانیه

مصرف سوخت شهری

حدود 15 لیتر

مصرف سوخت برون شهری

کمتر از 10 لیتر

طول/ عرض/ ارتفاع

5438/ 1956/ 1440 میلیمتر

فاصله بین دو محور

2945 میلیمتر

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: