پایگاه خبری سرعت پرس

۱۶:۲۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
تکلیف پراید چیست؟
"همه علیه پراید" عنوان گزارشی است که روزنامه دنیای اقتصاد آن را منتشر کرده است. گزارشی که در آن از مشتریان و کارشناسان گرفته تا پلیس و وزیر صنعت، معدن و تجارت، همه علیه پراید موضع گرفته‌اند و می‌گویند عمر آن به سر رسیده است. اما آیا حذف پراید در شرایط فعلی خودروسازی ایران شدنی است؟


بماند یا برود؟!

"همه علیه پراید" عنوان گزارشی است که روزنامه دنیای اقتصاد آن را منتشر کرده است. گزارشی که در آن از مشتریان و کارشناسان گرفته تا پلیس و وزیر صنعت، معدن و تجارت، همه علیه پراید موضع گرفته‌اند و می‌گویند عمر آن به سر رسیده است.  اما آیا حذف پراید در شرایط فعلی خودروسازی ایران شدنی است؟

ادامه تولید پراید در طی همه این سال‌ها را باید حاصل نگاه مدیران صنعتی ما به مقوله تولید دانست. نگاهی که آن را می‌توان در تولید دیگر محصولات قبل و بعد از این خودرو از جمله پیکان، رنو، 405، 206 و یا سمند هم دید. درواقع این همه بضاعت ما در صنعت خودروست: تولید اتومبیل‌هایی که اگرچه برخی از آنها در زمان خود اتومبیل‌های اقتصادی و حتی ایمن بوده‌اند اما حالا بعد از گذشت چند دهه تولیدشان هیچ توجیه فنی ندارد. خودروهایی از رده خارج شده با تکنولوژی نسبتا قدیمی و چهره‌ای خاک گرفته که بحث بر سر ادامه تولیدشان همواره یکی از موضوعات روز بوده است. همان نگاه و سیاستی که موجب شده تا نسخه‌های فیس‌لیفت شده این محصولات نیز همانند 207 و پرشیا و سورن و ....، نه به عنوان یک جایگزین بلکه به نیت تنوع در محصول و فروش بیشتر در کنار مدل قدیمی تولید گردند.

آنچه مسلم است با وجود چنین نگاهی، نه تنها پراید بلکه دیگر خودروهایی هم که در بالا از آنها یاد شد از رده تولید خارج نخواهند شد بویژه آنکه شرایط فعلی به هیچ‌وجه اجازه چنین کاری را به منتقدان تولید از این خودروها نخواهد داد. تحریم‌های وارده در یکسال گذشته به گونه‌ای اوضاع اقتصادی کشور را بهم ریخته که خودروسازان در حفظ خط تولید همین خودروهای تکراری نیز دچار مشکل شده‌اند. افزایش بدهی آنها به قطعه سازان و نظام بانکی، مشکلات تامین قطعه و بالا در آمدن قیمت نهایی خودروموجب شده تا با وجود افزایش چند برابری قیمت خودرو، تولیدات داخلی اکثرا با زیان روبرو باشند. به طور مثال همین پراید که در سال 96 یک سود 329 میلیاردی برای سایپا داشته در سال 97 با زیانی در حدود 900 میلیارد تومان روبرو شده است. جالب اینکه بد نیست بدانید در سال 97 که تحریم‌ها به شکل جدی آغاز شد، تنها دو خودرو سوزوکی ویتارا و هایما برای تولید‌کننده‌اش سود داشته‌اند که با توجه به ادامه تحریم‌ها، روند تولید این دو نیز فعلا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در چنین شرایطی که خودروسازان با آن دست به گریبانند آیا می‌توان حرف از خروج پراید از خط تولید زد؟ اینکه این اتومبیل بدلیل پایین بودن کیفیت و یا ایمنی کم باید از خط تولید خارج شود، یک سوی سکه است و اینکه برای بیش از یک میلیون خودرو در سال تقاضا وجود دارد، روی دیگر سکه که حداقل در شرایط فعلی فکر خروج پراید از تولید را از سر خارج می‌کند.

پراید برای سایپا فقط یک خودرو نیست، بلکه یک محصول استراتژیک است که (با وجود ضرردهی در سال 97) تاکنون توانسته شرکت را سرپا نگاه دارد. طبق گزارش دنیای اقتصاد فقط در سال ۹۰ بالغ بر۶۰۰ هزار دستگاه پراید در کشور به تولید رسید که این رقم، معادل ۳۶ درصد تولید خودروهای سواری در آن سال بوده است. هرچند که قدیمی بودن تکنولوژی این خودرو اجازه رشد کیفی قابل‌توجهی را به آن نداده است اما تیراژ بسیار بالای تولید و فروش راحت آن موجب شده تا در این سال‌ها تصمیم جدی برای تغییر ساختار این خودرو و یا جایگزینی‌اش با نمونه‌ای بهتر گرفته نشود و این دقیقا همان بلایی بوده که پیکان نیز بر سر صنعت خودروی مونتاژ ما آورده است.  

اما حالا که حرف از حذف پراید است، باید به فکر جایگزینی مناسب برای آن بود که حداقل در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد بتوان نمونه خوبی را برای این امر یافت. در این شرایط یا باید دست به دامان خودروسازان چینی و یا هندی‌ها و روس‌هایی شد که بدلیل تحریم‌ها یا با ما همراه نمی‌شوند و یا بدنبال انتفاع بیشتر درصدد کسب امتیازات فراوانی از طرف ایرانی هستند. نمونه بارز این مثال هم مدل‌هایی هستند که در این چند ساله در کرمان تولید شده و در شرایط فعلی افسار قیمت‌ها را چه در بخش فروش و چه خدمات پس از فروش و قطعه به دست گرفته‌اند!

از سوی دیگر، بازار و مشتریان نیز از حذف پراید متضرر خواهند شد. این خودرو در حال حاضر ارزانترین خودروی بازار بوده و حذف بدون جایگزین آن قطعا لطمه فراوانی به بازار خواهد زد. در حال حاضر بخش عمده‌ای از سیستم حمل و نقل مسافری برعهده این خودرو است، بسیاری از مردم از آن ارتزاق می‌کنند و بخش بزرگی از جامعه نیز به لطف قیمت کم پرایدسوار شده‌اند. درواقع همانگونه که پراید جانشین پیکان شد باید خود او نیز باید جانشین مناسبی را یافت که حداقل در شرایط فعلی امکانش وجود ندارد.

ایکاش آن دوران که صنعت خودروی کشورمان رونق داشت و اقتصادمان ثباتی بیشتر، فکری برای حل این معضل و از رده خارج کردن پراید می‌شد اما اکنون متاسفانه دو راه بیشتر نداریم: یا منتظر رفع تحریم‌ها باشیم یا با تکیه به مهندسی داخلی و قدرت چانه‌زنی با شرقی‌ها به دنبال جایگزینی مناسب از شرق باشیم. راه‌حلی زمان‌بر که آینده ما را همچنان با پراید پیوند خواهد زد!   

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: