پایگاه خبری سرعت پرس

۱۴:۰۳ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
نگاهی به نسخه جدید CRF250RX
CRF250RX بیشتر مناسب آن دسته از ورزشکاران میان‌سالی است که اگرچه سن و سال مسابقه دادن در پیست را پشت سر گذاشته‌اند اما هنوز هم این حقیقت را باور ندارند! آن افرادی که می‌خواهند در گوشه‌ای از پارکینگ خانه‌شان موتوکراسی پارک شده باشد که برای ماجراجویی و رقابت‌های آخر هفته با دوستان، هیچ چیزی کم نمی‌آورد!



هوندا CRF از بدو معرفی تاکنون همیشه در لیست برترین‌های دنیای موتورسیکلت و البته رده کراس‌ها بوده و همین امر هم موجب شده است تا ما بارها به این موتورسیکلت بپردازیم و مدل‌های به روزی از آن را در پیست‌های اطراف تهران (آزادی یا شهران) مورد آزمایش و بررسی قرار دهیم. این بار هم به سراغ مدل 2019 از هوندا CRF250RX رفتیم که با ورودش به بازار سروصدای زیادی به پا کرده است.

در همین ابتدا یک نکته را فراموش نکنید که سری R از مدل‌های کراس CRF برای درون پیست و یک رقابت جانانه طراحی و تولید شده‌اند اما سری X به عنوان مدلی از کراس برای علاقمندانی است که دوست دارند با موتور خود در آخر هفته به دور از یک رقابت به کوه و کمر بزنند. دقت داشته باشید که این دو مدل با این که بسیار شبیه به همدیگر هستند اما نمی‌توان هریک را به‌جای دیگری استفاده کرد. سری RX برای چه استفاده‌ای طراحی شده است؟ همان‌طورکه حدس می‌زنید RX ترکیبی از دو سری پیشین است، با این تفاوت که قابلیت‌های استفاده از آن بیشتر به سری X نزدیک است و در عین حال به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که خواسته‌های هر دو گروه از مشتریان را برآورده می‌کنند. موتوری که با آن می‌توانید هم یک رقابت و هم یک ماجراجویی در بیرون از جاده را تجربه کنید.

حرف "X" نشان از مخزن سوخت بزرگ‌تر و چرخ عقب 18 اینچی در این کراس دارد.

CRF250RX دقیقاً برپایهٔ مدل 450 این بایک طراحی شده است. یک 250 سی‌سی فوق‌العاده برای شرکت در مسابقات که هرچه بخواهید، برایتان انجام می‌دهد. اما با توجه به این قابلیت‌های مسابقه‌ای چه چیزی باعث می‌شود که این موتورسیکلت در سری RX قرار گیرد؟ در پاسخ باید گفت: 1- باک بزرگ 2- چرخ 18 اینچی در عقب 3- تعلیق تغییر یافته 4- ECU.


در مدل ۲۰۱۹ موتورسیکلت CRF250RX از باک بنزین بزرگ‌تری استفاده شده است، این موضوع برای موتورسیکلت‌سواران خارج جاده اهمیت بسیاری دارد چراکه به‌راکب این امکان را می‌دهد تا در بیابان و صحرا مسافت طولانی‌تری طی کند. از طرف دیگر چرخ عقب ۱۸ اینچی این موتورسیکلت نیز چسبندگی بیشتری را فراهم می‌کند تا کنترل موتورسیکلت برای موتورسوار بیشتر شود. گذشته از باک و چرخ بزرگ‌تر در عقب، سیستم تعلیق آن نیز به نمونه سبک‌تر و ضربه‌گیرهای هوشمند مجهز شده که تعادل و کنترل بیشتری را برای آن رقم می‌زند. ارتفاع چرخ جلو کمی تغییر کرده است تا به حفظ تعادل موتور کمک شود و ارتفاع فرمان و زین در چهار حالت مختلف قابل‌تنظیم است تا سوارکار آن‌را متناسب با جثه و اندام خود تنظیم کند.

درواقع به‌لطف سیستم تعلیق جدید، سواری بسیار متفاوت و لذت‌بخشی آن هم در انواع مختلفی از سطوح جاده را شاهد خواهید بود. اما ECU این موتور قطعه دیگری است که تغییرات زیادی را به خود دیده است. این ECU جدید می‌تواند با مدیریت سوخت، توان و گشتاور بیشتری را در دور موتور کمتر تأمین کند و در این میان حتی زنجیر این موتورسیکلت هم تغییر کرده است که آن را برای استفاده در شرایط سخت‌تر آماده می‌کند. موتور 249 سی‌سی آن از 4 سوپاپ تیتانیومی بهره می‌برد، میل سوپاپش از رو بوده و ورودی هوا در آن 33 میلی‌متر است. سیستم سوخت‌رسانی از نوع برنامه‌ریزی شده تزریقی PGM-FI است و موتور از ضریب کمپرسی بالا (13.9 به 1) برخوردار می‌باشد.

گیربکس CRF250RX نیز یک جعبه‌دندهٔ پنج‌سرعته است که اگرچه با نسبت نزدیک دنده‌ها به هم، موتورسیکلت چالاک و روپایی شده اما با توجه به این که بیشتر قدرت پیشرانه در دورهای میانی در اختیار راکب است، باید درحال‌بالارفتن از شیب‌های بسیار تند، مناسب‌ترین دنده برایش انتخاب گردد، چراکه درصورت ارتکاب کوچک‌ترین اشتباهی، ممکن است شاهد اتفاق ناگواری باشید. در CRF250RX عملکرد ترمزهای عقب رضایت بخش بوده اما ترمزهای جلو آن قوی است و به هنگام استفاده از آن باید مراقب بود. ابن موتور برای یک راکب با وزن تقریبی 85 کیلو (170 پوند) طراحی شده اما با توجه به وزن راکب و مسیر پیش رو می‌توان یکی از 3 حالت رانندگی را برایش انتخاب نمود: حالت استاندارد که برای عبور از مسیرهای خاکی و شوسه است، حالتی با سطح چسبندگی پایین که برای عبور از مسیرهای شن وَ ماسه‌ای (ساحلی) طراحی شده و حساسیت گاز تا حد زیادی متعادل می‌شود و بالاخره حالت سوم که تمام توان موتورسیکلت برای استفاده در مسیرهای سخت آف‌رودی (عبور از صخره‌ها و مسیرهای ناهموار جنگلی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.


درنهایت، باید گفت CRF250RX بیشتر مناسب آن دسته از ورزشکاران میان‌سالی است که اگرچه سن و سال مسابقه دادن در پیست را پشت سر گذاشته‌اند اما هنوز هم این حقیقت را باور ندارند! آن افرادی که می‌خواهند در گوشه‌ای از پارکینگ خانه‌شان موتوکراسی پارک شده باشد که برای ماجراجویی و رقابت‌های آخر هفته با دوستان، هیچ چیزی کم نمی‌آورد!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: