پایگاه خبری سرعت پرس

۱۵:۳۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۸
ساختمان جیپ تنها یک اثر هنری متعلق به یک معمار معروف نیست، بلکه سند پرافتخاری از آغاز صنعت تولید اتومبیل در ایران است. شرکت سایپا می‌توانست به جای فروش آن، موزه پارس خودرو را در آن تاسیس نماید و این بخش از هویت ایرانی را برای نسل‌های بعد حفظ نماید.
به گزارش سرعت پرس، هفته گذشته خبر مزایده بنای تاریخی موسوم به ساختمان جیپ در خیابان اکباتان تهران، رسانه ای شد. گرچه این خبر اصلا خوشایند نبود ولی اجماعی که بین مردم برای اطلاع رسانی در خصوص حفظ آن ایجاد شد واقعا ستودنی بود. 

شاید این مزایده اگر در دهه ۱۳۷۰ اتفاق می افتاد کسی متوجه آن نمی‌شد و آن بنا از بین میرفت، ولی این حرکت، ثابت کرد که امروز مردم کشورمان حساسیت بالاتری نسبت به حفظ هویت و تاریخ کشور خود دارند. 


در نهایت هم سازمان میراث فرهنگی به صورت رسمی اعلام نمود که این ساختمان ثبت ملی خواهد شد. اما نکته ای بسیار مهم در این داستان وجود داشت که تقریبا هیچ کس در مورد آن صحبت نکرد و آن این بود که همه راویان، اهمیت  ساختمان جیپ را طراحش آقای وارطان هوانسیان عنوان می‌کردند. 

گویی همه اخبار منتشر شده در این باره تنها بر اساس دیدگاه علاقمندان به تاریخ معماری نوشته شده بود. ولی این بنا، یک ارزش تاریخی دیگر هم دارد که چه بسا از مورد اول اهمیت بالاتری دارد. این ساختمان به شرکت سهامی جیپ تعلق داشت که موسس آن آقای اخوان، "اولین کارخانه تولید اتومبیل ایران"  را در مهر ماه ۱۳۳۸ افتتاح نمود. 


در ابتدا این کارخانه ۱۵ مدل مختلف از انواع اتاقهای جیپ را در ایران مونتاژ مینمود. این کارخانه، یک نمایشگاه فروش محصولات جیپ در محل کارخانه و یک نمایشگاه فروش در خیابان اکباتان و طبقه همکف ساختمان جیپ داشت.

ساختمان جیپ تنها یک اثر هنری متعلق به یک معمار معروف نیست، بلکه سند پرافتخاری از آغاز صنعت تولید اتومبیل در ایران است. شرکت سایپا می‌توانست به جای فروش آن، موزه پارس خودرو را در آن تاسیس نماید و این بخش از هویت ایرانی را برای نسل‌های بعد حفظ نماید.

برزو سپاسی
پژوهشگر تاریخ صنعت حمل‌و‌نقل

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها