پایگاه خبری سرعت پرس

۲۱:۰۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
زمانى كه نرخ ارز در كمتر از چند ساعت بالا مى رود و دولت عاجز از تثبيت قيمت ها مي شود و يا زمانى كه على رغم اعلام قبلى مبنى بر آزاد ساختن خودروهاى موجود در گمرك، با تاخير در خروج خودروها مردم مجبور به اعتراض در پشت درب نمايندگى شركتها مى شوند، آيا مى توان اميدى به كارساز بودن شيوه هاى ارائه شده از سوى دولت داشت؟؟!
به گزارش سرعت پرس، چندى پيش خبرى در سايت ها  منتشر و در شبكه هاى اجتماعى دست به دست گرديد كه بسيار سطحى مطرح و مورد بررسى قرار گرفته بود! خبر مرتبط با آزاد شدن واردات خودروهاى هيبريدى 
و تاثير آن بر كاهش قيمت خودروها بود:

واردات خودروهای هیبریدی آزاد شد/ منتظر کاهش چشمگیر قیمت خودرو باشید. محمد حسن‌نژاد (نماينده مردم مرند و جلفا در مجلس شوراى اسلامى) گفت:

اگر قیمت یک دستگاه خودروی تویوتا کمری هیبریدی وارداتی در بازار ۲۰۰ میلیون تومان شود دیگر تقاضایی برای خودروی سمند و يا ساندرو ۲۰۰ میلیونی در بازار وجود نخواهد داشت. بنابراین واردات خودروهای هیبریدی بدون پرداخت عوارض گمرکی به کشور باعث افت شدید قیمت خودرو در بازار خواهد شد. 

يك نتيجه گيرى كاملاً سطحى از خبري (آزادسازى واردات هايبريدى ها) كه البته هنوز به تصويب نهايى مجلس نرسبده است. هر چند خبر كاهش خودرو و كاستن از التهابات بازار موردنظر همه ماست اما بهتر است كه براى كاهش التهابات به راه حل هايى واقعى و منطقى توسل جست. با اين توصيف اگرچه شك نداريم كه در صورت تصويب و نهايى اين قانون، قيمت ها در بازار كاهش خواهد يافت اما نبايد اين موضوع را ناديده گرفت كه شرايط فعلى بازار به گونه اى است كه اين كاهش خيلى محسوس نخواهد بود! 

مديران دولتى و نمايندگان مردم بايد بدانند كه به جاى بازى با كلمات و ساده انگارى بايد به دنبال محقق شدن شرايط در جهت كاهش نرخ ها در تمامى  بخش هاى تجارت و صنعت باشند. گذشته از افزايش چند برابرى نرخ ارز كه تاثيرمستقيم آن را نه فقط در بازار خودرو بلكه در ديگر بخش ها هم مي بينيم آنچه مهم است از دست رفتن اعتماد مردم به حل مشكلات توسط دولت مى باشد. 

زمانى كه نرخ ارز در كمتر از چند ساعت بالا مى رود و دولت  عاجز از تثبيت قيمت ها مي شود و يا زمانى كه على رغم اعلام قبلى مبنى بر آزاد ساختن خودروهاى موجود در گمرك، با تاخير در خروج خودروها مردم مجبور به اعتراض در پشت درب نمايندگى شركتها مى شوند، آيا مى توان اميدى به كارساز بودن شيوه هاى ارائه شده از سوى دولت داشت؟؟!

اما  فارغ از تمامى نكات اشاره شده و يا موارد ديگرى كه از حوصله اين چند خط خارج است، سوال اينجاست كه نماينده عزيز  آقاى حسن نژاد چگونه قياسى مع الفارغ و نادرست از قيمت تويوتا كمرى با ساندرو و سمند  دارند؟ اول اينكه خودروهاي هايبريدى نسبت به نسخه هاى بنزينى قيمت بالاترى دارند؟ و دوم اينكه يك كمرى، هيونداى و يا لكسس هايبريدى همان زمانى(٢٠١٣ تا ٢٠١٧)هم كه وارد  شد با وجود برخوردارى از تعرفه گمركى بسيار كمتر قيمتى نزديك به نسخه بنزينى خود داشت. 

با اين حساب بعيد به  نظر مى رسد كه ورود يك هايبريدى ٣٣ هزار دلارى با فيلترهايي كه از آن مى گذرد -ولو اينكه تعرفه اش صفر باشد- تاثيرى بر قيمت سمند داشته باشد؟ 

از همه اين حرف ها گذشته كدام شركتى تمايل به سرمايه گذارى در اين حوزه دارد؟ آن شركت هايى كه صبح روز امضاى تحريم ها از سوى ترامپ از ايران رفتند؟ يازآنانى كه مديرانشان به جرم تخلف در زندانند؟ و يا شايد هم چينى هايى كه  با وجود انحصار در بازار، رغبتى براى ماندن در ايران ندارند.

چشمانمان را به روى حقيقت باز كنيم، موثرترين شيوه براى كنترل بازار بازگرداندن حس اعتماد به مردم است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها