پایگاه خبری سرعت پرس

۱۹:۰۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
مديرعامل ساپكو با بيان اين كه محصول ۳۰۱ پروژه اي ملي است، اظهار كرد: اين نخستين بار است كه خودرويي با عمق خودكفايي بالا در كشور راه اندازي مي شود.
به گزارش سرعت پرس و به نقل از ايكوپرس، منصور منصوري در نخستين نشست ساپكو با سازندگان پروژه ۳۰۱ از دريافت تاييديه خودكفايي ۶۰ درصدي اين خودرو از سوي وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت خبر داد و افزود: از مهم ترين مسايلي كه در اين پروژه اجرا خواهد شد، مستندسازي فرآيندهاست كه متاسفانه در مورد پروژه هاي پيشين به دليل انجام اين كار توسط شركاي خارجي مستنداتي در دست نداريم.

وي با اشاره به شاخص هاي اصلي انتخاب تامين كنندگان در اين پروژه گفت: توان توليد قطعه با بيشترين عمق خودكفايي، توليد محصول براساس قيمت رقابتي، وجود زيرساخت براي صادرات و توان سرمايه گذاري در پروژه از مهم ترين عواملي است كه توانمندي سازندگان را براي ما محرز خواهد كرد.

مديرعامل ساپكو از برنامه اين شركت براي متوازن سازي قطعه سازان بر اساس رويكرد ماژولار خبر داد و تصريح كرد: براساس اين برنامه براي هر قطعه دست كم دو سازنده و حداكثر سه منبع تامين خواهيم داشت.

منصوري سرمايه گذاري صورت گرفته تاکنون برای خودکفایی قطعات بدون قالب های بدنه را ۲۸۰ ميليارد ريال و ۶۳ ميليون يورو اعلام كرد و گفت: نبايد فراموش كنيم كه سرمايه گذاري زيادي درسه سال گذشته توسط ایران خودرو و سازندگان براي اين پروژه صورت گرفته و بايد اين پروژه را محقق كنيم.


وي از ابلاغ سياست هاي جديد ساپكو در راستاي توسعه سازندگان، توسعه صادرات، ارتقاي رضايت مشتريان و توسعه خودكفايي محصولات گروه صنعتي ايران خودرو خبر داد و گفت: با اين استراتژي هم فرآيند و هم محصول را براي تامين كيفيت قطعات مورد توجه قرار خواهيم داد.

معاون طراحی و توسعه محصول جدید ایران خودرو نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند تولید محصول ۳۰۱ گفت: پلتفرم این محصول مبنایی برای تولید و عرضه چهار خودروی دیگر توسط ايران خودرو خواهد بود.

عادل پیرمحمدی افزود: با دستور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بعد از ترک پژو پروژه تولید محصول ۳۰۱ با استفاده از توان سازندگان توانمند کشور فعال شد.

وی ترک پژو را فرصتی برای خودکفایی در تولید دانست و تصریح کرد: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در قرارداد، امکان توسعه و خودکفایی توليد ۳۰۱ بدون حضور پژو نیز امکانپذیر بوده است.

مدیرپروژه ۳۰۱ با اشاره به مشاركت ۳۰۰ سازنده در فرآيند تامين و توليد قطعات اين محصول، پیشرفت در اجرای پروژه را حاصل کار تیمی و همکاری سازندگان کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در فاز توسعه ای قطعات و محصول هستیم و تا نیمه دوم امسال قالب قطعات به خصوص در بخش بدنه طراحی و ساخته خواهد شد. بیش از ۱۵ قالب ساز درحال ساخت ۱۹۷ قالب محصول ۳۰۱ هستند.

وی افزود:. تمامي قطعات محصول ۳۰۱ داراي توليدكننده در ميان سازندگان داخلي است. قرار بود تولید این محصول با نرخ داخلی سازی 40درصد آغاز شود اما ایران خودرو در آغاز با ۷۰ درصد ساخت داخل آن را تولید خواهد کرد.

پيرمحمدي خاطرنشان كرد: ۳۰۱ محصولي داراي استانداردهاي ۸۵ گانه و روز دنيا است كه محصولي داراي اين استانداردها براي نخستين بار توسط ايران خودرو به توليد خواهد رسيد.

وي افزود: طرح و مدارك بخشي از قطعات از سوي شركت پژو دريافت شده بود اما حدود ۶۰ درصد فاقد مدرك و نقشه بود كه با استفاده از تجربه و توان سازندگان داخلي درحال توسعه است.

معاون طراحي و توسعه محصول جديد ايران خودرو از آمادگي زنجيره تامين براي توليد محصول جديد اين خودروساز تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: توليد ۳۰۱ ضامن آينده صنعت خودرو كشور خواهد بود، ايران خودرو چند محصول ديگر در كلاس هاي مختلف را نيز بر مبناي پلتفرم ۳۰۱ توليد و عرضه خواهد كرد.

وي از آماده سازي خط توليد اين خودرو خبر داد و گفت:‌ درحال حاضر خط توليدي با ظرفيت توليد ۱۶ دستگاه از محصول ۳۰۱ در هر ساعت ايجاد شده كه با همكاري و همت سازندگان و تامين كنندگان به بهره برداري خواهد رسيد.

پيرمحمدي درپايان خاطرنشان كرد: سرمايه گذاري كه درحال انجام است صرفا براي محصول ۳۰۱ نيست بلكه محصولات ديگري براساس اين پلتفرم توليد خواهد شد كه مطابق با استانداردهاي زيست محيطي خواهد بود.

دبير انجمن قطعه سازان نيز در اين نشست با بيان اين كه در پروژه ۳۰۱ درونزايي مورد نظر مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي اتفاق افتاده است، گردهمايي خودروسازان و قطعه سازان بدون حضور پژو را از مزيت هاي بزرگ اين پروژه برشمرد.

مازيار بيگلو اظهار كرد: از جمله نكات اين پروژه رويكرد ماژولار است كه تداخل در ساخت قطعات را از بين برد و مديريت پروژه را با اختصاص هر قطعه به سازنده مورد نظر به بهترين مدل به اجرا درآورده است.

وي اجراي اين پروژه را در شرايط اقتصادي كنوني از صنعت خودروي كشور كاري ارزنده برشمرد و افزود: پس از خروج شركت هاي خارجي در سال گذشته دركنوانسيوني مشترك با سازندگان ايراني حضور داشتند، امروز مي توان ديد كه موج هاي روي آب رفته و تنها سازندگان داخلي به عنوان سنگ هاي رودخانه پايدار ايستاده اند.

بيگلو در ادامه با اشاره به مشكل نقدينگي سازندگان براي سرمايه گذاري تصريح كرد: از سازندگاني كه در بخش‌هاي مختلف صداي رسايي دارند، براي تامين نقدينگي پروژه هاي آتي طلب ياري مي كنيم.

دبير انجمن قطعه سازان با درخواست حفظ مالكيت معنوي قطعات توليدي، هريك از سازندگان سرمايه گذار در اين پروژه اضافه كرد: امروز وظيفه ما قطعه سازان است كه با همدلي و همكاري خودروهاي ناقص خودروسازان را جمع كرده و از تنش بازار بكاهيم.

گفتني است، نخستين نشست مشترك ساپكو و سازندگان پروژه ۳۰۱ با هدف اعلام سياست هاي گروه صنعتي ايران خودرو درباره توليد اين خودرو و رويكردهاي جديد ساپكو در توسعه زنجيره تامين و خودكفايي برگزار شد. همسوسازي سازندگان و اعلام آخرين وضعيت، اهداف كيفي و زمانبندي اجراي اين پروژه از ديگر اهداف برگزاري اين نشست بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: