پایگاه خبری سرعت پرس

۱۸:۰۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
رفع عطش بازار لوکس!
در حال حاضر باگذشت حدود دو سال از بحران ارزی و ممنوعیت واردات بازار خودروهای لوکس همچنان سردرگم و بازیچه دلالانی است که بیشترین سود را از فروش لوکس‌های دست‌دوم می‌برند و البته این در حالی است که با ورود خودروهای لوکس کم‌حجم همچون مرسدس، ب‌ام‌و، ولوو و پورشه هدف قانون‌گذاران چه در تأمین هوای پاک و چه در کنترل خودروهای لوکس تأمین نشده است.
گزارش: میلاد احمدی
عکس: مهشید کردار

به گزارش سرعت پرس، حال در این وضعیت آشفته‌بازار خودروهای وارداتی و قیمت‌های سلیقه‌ای - که گاه از مرز دو و سه میلیارد نیز می‌گذرد- باز شدن پای ب‌ام‌و ۷۳۰ سری Li به کشورمان در سال ۹۶ مخاطبان این رده از بازار را غافلگیر نمود. درواقع ورود گران‌قیمت‌ترین و لوکس‌ترین محصول ب‌ام‌و با پیشرانه کوچک ۲۰۰۰ سی‌سی آن‌هم باقیمتی در محدوده ۷۰۰ میلیون تومان بخش قابل‌توجهی از متقاضیان این رده را حسابی خرسند کرد. هرچند که امروز در مدل Individual حتی به رقم ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. 

این نسخه که در ابتدا مجهز به پیشرانه ۳۰۰۰ سی‌سی بود به خاطر تسخیر بازار چین با موتوری کوچک‌تر ارائه و به فاصله کمی از بازارهای جهانی توانست در کشور ما موفق به دریافت پلاک ملی شود. اشتیاق و هیجان بازار برای خرید این خودروی لوکس به حدی بالا بود که در عرض همان چند ساعت اولیه حدود ۳۰ دستگاه اولیه وارد شده به فروش رفتند! اتومبیل‌ها البته با تأخیر چندهفته‌ای و اندکی بدقولی نمایندگی وطنی پیش از نوروز موفق به اخذ پلاک شدند و ما نیز در اولین فرصت و در همان شب عید به بررسی این خودرو پرداختیم.


نگاه اول

قبل از هر چیزی نگاهی داریم به تغییرات بدنه این خودرو (G۱۲) نسبت به نسل قبل که اگرچه چندان زیاد نیست اما بسیار استادانه صورت گرفته است تا شاهد چهره‌ای کاملاً جذاب از آن باشیم. شباهت‌ها در این دو نسل به خطوط شانه یکسان، زوایای سقفی مشابه و ارتفاع و عرضی یکسان بازمی‌گردد ولی اضافه شدن چراغ‌های جلو و عقب و تغییر مجموعه سپرها و درب موتور و صندوق بار چهره جذاب آن را رقم زده است. 

چراغ‌های بزرگ جلوی چسبیده به جلوپنجره -که در این سال‌ها تبدیل به امضای جدید ب‌ام‌و در طراحی محصولاتش شده است- در این مدل نیز دیده می‌شوند. این سبک از طراحی در کنار افزایش سایز جلوپنجره نمایی تأثیرگذارتر از نسخه پیشین به نمایش می‌گذارد. در بخش جانبی نیز اضافه شدن نوار کرومی کشیده شده در پایین درب‌ها، آینه‌بغل‌های متناسب و تفاوت‌هایی در خطوط گلگیر جلو و عقب اصلی‌ترین تغییرات به شمار می‌روند که در کنار رینگ‌های ۲۰ پره بزرگ ۲۱ اینچی نمایی کاملاً لوکس و خیره‌کننده می‌سازند. در انتهای خودرو نیز علی‌رغم قرار گرفتن یک موتور ۲ لیتری بر روی اتاق ۷ شاهد دو عدد خروجی اگزوز کرومی حجیم و جذاب هستیم و گرافیک جذاب چراغ‌های متصل شده به هم نیز زیبایی این بخش را دوچندان می‌کند.


تجربه سواری

اتومبیل توسط سوئیچ مدرن مانیتور دار آن و بدون این‌که سرنشینی درون خودرو باشد استارت زده می‌شود و با لمس مانیتور به سمت جلو، ۷۳۰Li به‌صورت خودران به سمت جلو حرکت می‌کند! البته حرکت خودرو تنها جهت جلو و عقب را شامل می‌شود که در هرجایی کاربرد نخواهد داشت. گفتنی است که در صورت گم کردن این سوئیچ جذاب باید مبلغی بالغ‌بر ۲۰ میلیون تومان برای دریافت سوئیچ جدید متقبل شوید!

بر صندلی کم ارتفاع خودرو نشسته و با قرار دادن دسته‌دنده زیبای آن در حالت حرکت، اولین تجربه رانندگی خود با این اتومبیل را آغاز می‌کنیم. کیفیت متریال به‌کاررفته در کابین اعم از چوب و چرم پرتقالی‌رنگ و پنل‌های زیبای آلومینیومی همانی است که انتظار داریم یعنی مرغوب و باکیفیت که البته در مقایسه با مرسدس کلاس S از کیفیت پایین‌تری برخوردار است. 


طراحی جلو داشبورد نیز باوجود بهره‌گیری از ویژگی‌های مدرن و چیدمانی بسیار جذاب، از همان سبک طراحی مورداستفاده در سری ۳ و سری ۵ برخوردار است. اگرچه با مشاهده رینگ‌های ۲۱ اینچی و تایرهای فاق کوتاه گمان به یک رانندگی خشک داشتیم ولی برخلاف حدسمان اتومبیل در حالت Comfort (راحت) سواری بسیاری نرم و راحتی داشت. ضمن این‌که با فشردن کلید Adaptive کمک‌های خودرو به‌صورت تطبیقی همگام با دست‌اندازهای سطح جاده به‌گونه‌ای تغییر وضعیت می‌دهند که گویی چرخ‌های خودرو زمین را لمس نمی‌کند! 

البته ناگفته نماند باوجود تعلیق مثال‌زدنی بسیار نرم و پاسخگو خشکی نسبی صندلی‌ها و ارتفاع کم آن‌ها برای این سدان مجلل تشریفاتی ب‌ام‌و دور از انتظار است. صفحه کیلومتر گرافیکی خودرو با تغییر وضعیت در حالت‌های Comfort، Eco و Sport تغییر رنگ می‌دهد که با انتخاب حالت اسپرت به‌طور کل نظرمان راجع به ضعف پیشرانه ۲۰۰۰ سی‌سی ۲۵۸ اسبی در به حرکت درآوردن جثه ۱۷۵۹ کیلوگرمی آن عوض شد! 


این پیشرانه با فشردن پدال گاز شتاب اولیه بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و البته با تعویض دنده از ۱ به ۲ در محدوده دور ۶۰۰۰ افت می‌کند. شتابی که اگرچه برای رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۲ ثانیه اعلام شده است ولی در شرایط غیراستاندارد آزمایش ما در حدود ۷.۳ ثانیه به ثبت می‌رسد. اما نکته قابل‌توجه دیگر در مورد ب‌ام‌و ۷۳۰Li مصرف سوخت بسیار عالی آن ضمن حفظ چابکی این خودروی ۱.۷ تنی است. مصرف سوخت ترکیبی در حدود ۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش که گواهی بر توانایی‌های فنی مهندسان ب‌ام‌و در طراحی موتورهای کارآمد است. 

دقت داشته باشید که هم‌پایه بودن تقریبی قدرت موتور کوچک‌شده نسل جدید با موتور ۶ سیلندر خطی قبلی (۲۵۸ اسب در برای ۲۵۲ اسب نسخه پیشین) و افزایش ۵۰ نیوتن متری گشتاور موجب شده تا این مدل نه‌تنها از حیث عملکرد چیزی کم نداشته باشد بلکه با بهره‌گیری از گیربکس ۸ سرعته ZF به‌خوبی تندوتیز عمل کند. اما این‌همه ماجرا نیست چراکه برگ برنده ب‌ام‌و در سری ۷ اتاق G۱۲ به بخش‌های الکترونیکی، سیستم ارتباطی اختصاصی ب‌ام‌و (connected drive)، سیستم ارتباطی کنترل‌کننده‌ها و همچنین به‌وفور تجهیزات و امکاناتی برمی‌گردد که این خودرو را تبدیل به یک شاخص در رده خود می‌کند. 


تجهیز آن به سیستم رادار بین خطوط و رادار دنبال کننده هوشمند این امکان را به راننده می‌دهد که با فعال کردن این سیستم در حین حرکت فرمان و پدال گاز و ترمز را به‌کلی رها کرده و خودرو با دنبال کردن خطوط سطح جاده و حفظ فاصله با خودروی جلویی به حرکت اتوماتیک خود ادامه دهد! جالب این‌که با توجه به خط‌کشی‌های بعضاً نامنظم و کمرنگ در سطح بزرگراه‌ها این سیستم دچار اختلال می‌شد و هرازگاهی به سمت جدول و گارد ریل تغییر جهت می‌داد! 

با توجه به طول ۵۲۳۸ میلی‌متری خودرو و فاصله محوری طویل آن (همانند نسل قبل ۷۳۰) از سیستم گردش چرخ‌های عقب نیز برای فرمان‌پذیری بهتر کمک گرفته شده است. هنگام قرار دادن دسته‌دنده روی حالت دنده‌عقب با روشن شدن مانیتور عریض میانی کنسول مواجه می‌شوید که دوربین ۳۶۰ درجه را در چند حالت فعال کرده و پارامترهای کاملی ازجمله زوایای تمامی موانع اطراف به‌صورت جداگانه و زاویه چرخش را نمایش می‌دهد که البته پیشرفته‌تر و کاربردی‌تر از مانیتور S کلاس ارزیابی می‌شود. 


کنترل صدای سیستم صوتی، پاسخ دادن تلفن و چند قابلیت دیگر نیز توسط Gesture Control و با اشاره انگشتان دست از راه دور میسر می‌شود. دو محل در داشبورد برای قرار گرفتن مخزن خوش‌بوکننده کابین نیز تعبیه شده است که به دلایل نامعلومی در این خودروی صفرکیلومتر موجود نبودند! سیستم هدآپ‌دیسپلی آن با انعکاس اطلاعات خودرو بر روی شیشه جلو آن‌هم در سایزی بزرگ و به‌صورت رنگی بسیار جذاب‌تر و مدرن‌تر از نمونه‌های قبلی جلب توجه می‌کند. 

با قرار گرفتن در صندلی‌های پشتی این خودروی مجلل سعی نمودیم تا حتی‌الامکان از فضای مدرن و آرامش‌بخش آن نهایت لذت را ببریم. این اولین سدان ب‌ام‌و مجهز به سقف پانورامیک است و در آن بیش از ۳۰۰۰ لامپ LED تعبیه شده تا در شب آسمان را در ۷ رنگ نورانی ببینید. با پایین آوردن کنسول متحرک میانی به تبلت سامسونگ جای گرفته در این قسمت دسترسی پیدا کردیم که از طریق آن تنظیمات صندلی‌ها، تغییر نورپردازی کابین، سیستم تهویه، سیستم صوتی، مانیتورهای پشتی و... کنترل می‌شود. 


استفاده از این امکان اگرچه جالب توجه است اما اختصاص دادن یک تبلت یک‌میلیون تومانی سامسونگ با سیستم‌عامل اندروید آن‌هم درزمانی که خود کره‌ای‌ها سعی دارند از برندهای لوکس در محصولات خود بهره بگیرند کمی به‌دوراز پرستیژِ لوکس‌ترین محصول ب‌ام‌و است ضمن اینکه عدم استفاده از امکاناتی همچون ماساژور صندلی‌ها، شیفترهای پشت فرمان و یا بهره‌گیری از مدل پایه سیستم صوتی هارمن/کاردون به‌جای استفاده از نسخه‌های باکیفیت‌تر سفارشی نشان از این دارد که ارزان بودن نسبی این خودرو در بازار چندان بی‌علت هم نبوده است. 


البته ناگفته نماند درصورتی‌که تمامی امکانات اضافی خودرو را طلب کنید قیمت آن تا مرز ۳.۵ میلیارد تومان نیز پیش می‌رود. درنهایت می‌توان گفت که سری ۷ در نمونه ۷۳۰Li در بدو ورود با استقبال بی‌سابقه‌ای روبرو شد که باید بخشی از این استقبال را به خاطر قیمت مناسب و قسمتی دیگر را مدیون حضور نداشتن رقیب دانست که البته امروزه کمتر کسی توان پرداخت مبلغ گزاف آن را دارد. ب‌ام‌و ۷۳۰Li را می‌توان بسیار لوکس و با امکاناتی خلاقانه و جذاب توصیف کرد که علی‌رغم داشتن برخی نقاط ضعف کمی از "عطش بازار" در رده لوکس‌ها در آن زمان فرو کشاند.

در پایان با تشکر از دوست خوبمان آقای "رضا کاردان" که خودروی صفرکیلومتر خود را در اختیار تیم سرعت قراردادند توجه شما را به جدول مشخصات خودرو جلب می‌نماییم.

نام خودرو

ب‌ام‌و ۷۳۰Li

پیشرانه

۴ سیلندر دوقلوی پاور توربو

قدرت/گشتاور

۲۸۵ اسب بخار/ ۴۰۰ نیوتن متر

انتقال قدرت

چرخ‌های عقب

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک

شتاب ۰ تا ۱۰۰

۶.۳ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۵۰ کیلومتر در ساعت

فاصله میان دو محور

۳۲۱۰ میلی‌متر

ابعاد (طول/عرض/ارتفاع)

۵۲۳۸/۱۹۰۲/۱۴۶۷ میلی‌متر

وزن

۱۷۵۹ کیلوگرم

حجم باک

۷۸ لیتر

مصرف سوخت ترکیبی

۵.۸ الی ۶.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

محدوده قیمتی

۳ تا ۳.۵ میلیارد تومان


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: