پایگاه خبری سرعت پرس

۰۹:۰۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
در گفت‌وگوی صمیمی با خالقان تفکر بیدود (دوچرخه‌های اشتراکی) عنوان شد
سامانه دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند «بیدود» از ۲ سال پیش در تهران پا گرفته و با استقبال گسترده مردم از آن، جای خود را به عنوان یک سرویس حمل‌ونقل ارزان، کارآمد و پاک در پایتخت بازکرده است.
به گزارش سرعت پرس و به نقل از ایسنا، ایجاد تحول مثبت در زندگی مردم نیازمند ویژگی‌هایی همچون اعتمادبه‌نفس، شور و انگیزه است و این ویژگی‌ها را حتی پیش از آغاز مصاحبه می‌شد در چهره بنیان‌گذاران بیدود مشاهده کرد. «رضا باقری» و «غلامحسین قاسمی» رئیس و نایب‌رئیس هیأت‌مدیره «بیدود» مردانی هستند که با خلاقیت و پشتکار تحولی بزرگ را در سبک حمل‌ونقل شهری رقم زده‌اند و دوچرخه‌های دوست‌داشتنی را به چرخه حمل‌ونقل وارد کرده‌اند. در گفتگویی صمیمانه با تاکید بر این‌که حمل‌ونقل شهری ارزان و پاک، دستاورد مهم بیدود است، ویژگی‌ها و افق پیش‌روی این سامانه پرطرفدار را تشریح کردند.

در ابتدا از شکل‌گیری «بیدود» و نحوه اجرایی کردن این ایده بگویید...

بیدود حاصل ایده‌پردازی و تلاش و همت فراوان ما و همکارانمان در این مجموعه، در جهت ایجاد یک تغییر بزرگ در سبک حمل‌ونقل شهری است. اکنون ایده ما مبنی بر ایجاد یک سامانه حمل‌ونقلی با ویژگی‌هایی از جمله راحتی و آرامش، سلامتی و حس خوب، درعین حال قیمت پایین، به نتیجه رسیده و شما می‌توانید آن چیزی را ما اعتقاد داریم، ببینید! چندین سال بود که ما بر راه‌اندازی یک کسب‌وکار خدماتی آی تی محور و در واقع یک استارتاپ در حوزه خدمات متمرکز بودیم. قصد ما این بود که بر اساس ظرفیت‌های موجود در فضای استارتاپی کشور یک نیاز جامعه را برطرف کنیم. برای تحقق این هدف بررسی‌های زیادی انجام دادیم و به کشورهای مختلفی سفر کردیم و نهایتاً از حدود ۲ سال پیش «بیدود» را تأسیس کردیم.

اسم «بیدود» چطور انتخاب شد؟

ما مدت‌ها قبل از راه‌اندازی این کسب‌وکار به اسم مناسب برای آن فکر می‌کردیم چون می‌خواستیم اسمی که در قالب آن فعالیت می‌کنیم یک ویژگی مهم که سرویس‌دهی کسب‌وکار ما حول محور آن انجام می‌شود، در خود داشته باشد. از طرفی انتخاب اسم یک برند در حوزه آی تی بسیار متفاوت‌تر است و چون نگاه ما بیزنس محور بود و قصد صادرات این اپلیکیشن را به خارج و مخصوص کشورهای اطراف داشتیم، سعی کردیم نامی را برای این برند انتخاب کنیم که از نظر تلفظ و نوشتاری راحت باشد و به خوبی جا بیفتد. از سوی دیگر همه ما می‌دانیم که زندگی در شهرها با توجه به روند صنعتی شدن جامعه با چه هزینه‌های سنگین زیست‌محیطی همراه شده است. این کسب‌وکار یک ویژگی مهم داشت و آن این‌که دود و آلایندگی را در شهرها کاهش می‌داد و نشاط و سرسبزی را به محیط زندگی ما بازمی‌گرداند، این بود که رسالت کسب‌وکار خود را در کاهش دود و آلایندگی و حفظ محیط‌زیست دیدیم و اسم «بیدود» را برای این کسب‌وکار انتخاب کردیم. برند بیدود همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، قصد بی‌دود کردن ایران را دارد و یک طرح کلان است که تمام اقشار را دربرمی‌گیرد. این هدف مستلزم داشتن باشگاه مشتریان گسترده از کاربرانی ست که در اول این مسیر همراه بیدود بوده‌اند و بعد از خدای متعال، تیم کوشا و منسجم، کاربران ما اصلی‌ترین پشتیبان ما هستند و امیدواریم در کنار هم برای پیش برد ایرانی بدون دود گام برداریم.


«بیدود» چه ویژگی‌ها و مزیت‌هایی نسبت به سایر سرویس‌های دوچرخه که تاکنون در ایران اجراشده است، دارد؟

بیدود از نظر خدماتی که به کاربران می‌دهد به هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با سرویس‌های قبلی نیست و بسیار فراتر از آن‌هاست. ضمن آن‌که آنچه اکنون ارائه می‌دهیم در افق پیش‌رو به‌شدت گسترش خواهد یافت و در واقع ما هر روز تازه‌تر می‌شویم و پر از سورپرایز هستیم! در سرویس‌های قبلی که در کشور داشتیم کاربر می‌توانست دوچرخه را در یک بازه زمانی محدود از یک پارکینگ مشخص در برابر سپردن وثیقه – که معمولاً یک کارت شناسایی قانونی بود - دریافت کند و بعد از استفاده دوچرخه را در همان پارکینگ با پارکینگ دیگر تحویل بدهد و اگر در پارکینگ دیگری دوچرخه را تحویل می‌داد برای دریافت مدرکی که به وثیقه گذاشته بود باید به پارکینگ اول برمی‌گشت. ناگفته پیداست که این نوع سرویس‌دهی، کاربر را در دریافت خدمات دچار محدودیت‌های زیادی می‌کرد. در واقع این نوع سرویس‌دهی در بهترین حالت می‌توانست جوابگوی نیازهای تفریحی کاربران در اماکن خاص و در مدت محدود باشد و به عنوان یک سرویس حمل‌ونقلی، کارآمد نبود. در مقابل یکی از شعارهای بیدود این است که دوچرخه را به عنوان یک وسیله ارزان و سبز حمل‌ونقل به میان مردم آورده است و ما فقط یک‌قدم با خانه شما فاصله‌داریم! مزیت اصلی «بیدود» این است که تمام محدودیت‌ها را برداشته است و کاربران می‌توانند در تمام ساعات شبانه‌روز، دوچرخه را از تمام نقاطی که روی اپلیکیشن می‌بینند و با هر جا که دوچرخه را – چه در پارکینگ‌های مخصوص چه در جای‌جای شهر - مشاهده می‌کنند، بردارند و در هر جا که استفاده و حمل‌ونقل مورد نظرشان با دوچرخه تمام شد همان‌جا دوچرخه را به محل مناسبی در پیاده‌رو هدایت کنند و دکمه off را بزنند و دوچرخه قفل شود و دنبال کار خود بروند. به این ترتیب «بیدود»، دوچرخه را به عنوان یک سرویس حمل‌ونقلی کارآمد، با سرعت و سهولت و به صورت ۲۴ ساعته در دسترس عموم مردم قرار داده است. ضمناً فراموش نکنید که این خدمات با قیمتی بسیار نازل در اختیار مردم قرار می‌گیرد و به این ترتیب یکی دیگر از شعارهای ما در بیدود یعنی برای عالی بودن هم کم‌هزینه کنید! محقق می‌شود.

نحوه استفاده از دوچرخه‌های بیدود به چه صورت است؟

برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی بیدود کاربران باید این مراحل را انجام دهند: ابتدا وارد سایت بیدود شده و اپلیکیشن آن را دانلود و ثبت‌نام کنند. سپس مبلغی تحت عنوان سپرده قرض‌الحسنه پرداخت کنند که این مبلغ شامل ۱۵۹ هزار تومان به اضافه ۳۰ هزار تومان حق بیمه است. بعدازآن کد QR برای کاربران ارسال می‌شود که قادرند با اسکن این کد بر قفل پشت دوچرخه در هر مکانی آن را باز و سفر خود را آغاز کنند. کاربران به این نکته توجه داشته باشند که بعد از پایان سفر به‌هیچ‌عنوان دوچرخه را در خیابان، خانه، پارکینگ نگذارند و حتماً در پیاده‌رو پارک کنند چون در صورت عدم رعایت این نکته حساب کاربری بلاک و از استفاده منع خواهند شد. البته روشن است که یافتن پارکینگ مناسب برای پارک یک دوچرخه کار بسیار ساده‌ای است و مثل پارک کردن خودرو کار دشواری نیست. در واقع همه پارکینگ‌های خوب در اطراف شما هستند، کافی است خوب ببینید!
چنانچه شخصی تمایل به استفاده از دوچرخه را نداشت با انتخاب گزینه استرداد وجه، پول آن‌ها بازگردانده می‌شود. نرخ کرایه در بیدود به ازای هر نیم ساعت، مبلغ یک هزار و ۵۰۰ تومان است و مجزا از سپرده‌ی است که قبلاً پرداخت کرده‌اند و آن سپرده نزد شرکت به امانت می‌ماند.

استقبال مردم از «بیدود» را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

افتتاحیه اولین پارکینگ «بیدود» در پارکینگ سرو در چهارراه قیصر امین پور بود و با این‌که آن روز یک روز بارانی و سرد بود جمعیت خیلی زیادی آنجا حضور پیدا کردند و مردم استقبال خیلی خوبی کردند به طوری که عده زیادی ثبت‌نام کردند و با وجود باران و لغزندگی معابر، سفر با دوچرخه‌های ما را شروع کردند. در حال حاضر هم با وجود اینکه حدود سه ماه بیشتر از آغاز به کار ما به صورت رسمی نگذشته استقبال بسیار خوبی از بیدود شده و این رشد بسیار بالای ما در مدت کوتاه، باعث شد که مسئولیت‌پذیری و تلاشمان را هم به صورت مضاعف افزایش دهیم.

بزرگ‌ترین چالش این کسب‌وکار برای گردانندگان آن، چیست؟

این شغل به دلیل شرایط خاصی که دارد یک شغل ۲۴ ساعته است و شاید بتوان این‌طور گفت که تعطیل‌بردار نبودن و استرس‌زا بودن این کسب‌وکار یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آن است.

کسب‌وکار دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند در کشورهای مختلف دنیا در مقایسه با ایران چه شرایطی دارد؟

دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند نسل ۴ که ما در ایران از آن استفاده کردیم، تقریباً ۳ سال است که در دنیا کار خود را شروع کرده و غیر از ایران منحصراً دو کشور چین و آمریکا از آن‌ها استفاده می‌کنند و سایر کشورها یا در حال استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند نسل ۳ هستند و یا حتی نسل ۲ را استفاده می‌کنند. بعضی کشورها هم در حال تبدیل دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند نسل ۳ به نسل ۴ هستند. ما پیش از راه‌اندازی «بیدود» در کشورهای مختلف حضور پیدا کردیم و از اپلیکیشن‌های دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند به صورت عملی استفاده کردیم و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را به خوبی بررسی کردیم. اولین کشوری که این دوچرخه‌ها را مورد استفاده قرار داده، کشور چین بوده که ما به این کشور سفر کردیم و از نزدیک سیستم آن‌ها را بررسی کردیم. سامانه دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند کشور آمریکا را هم با سفر به این کشور و دانلود استفاده از اپلیکیشن آنها و انجام سفر با دوچرخه‌ها بررسی کردیم تا نهایتاً آنچه در ایران اجرا می‌کنیم، مجموعه‌ای از نقاط قوت بهترین اپلیکیشن‌های دنیا را دارا باشد و ضمناً کمترین نقاط ضعف را داشته باشد.


«بیدود» تاکنون چه تعداد پارکینگ و دوچرخه در تهران وارد چرخه حمل‌ونقل کرده و این طرح نهایتاً چه تعداد پارکینگ و دوچرخه را پوشش می‌دهد؟

در پلن اولیه ۹۲ پارکینگ در ۴ نقطه مرکزی شهر برای «بیدود» پیش‌بینی‌شده بود که تا الان ۳۷ پارکینگ از این تعداد افتتاح شده و تا قبل از پایان سال ۹۷ چند پارکینگ دیگر نیز به آن‌ها اضافه می‌شود. در طرح اولیه که به صورت پایلوت اجرا شد با ۳۰۰ دوچرخه کار را آغاز کردیم اما محدودیتی برای افزایش دوچرخه نداریم. طرح اولیه ما با تعداد دوچرخه‌ای که برای آن در نظر گرفته بودیم به خوبی اجرا شده است و تا پایان خردادماه سال آینده همه ۹۲ پارکینگ ما افتتاح خواهد شد و تعداد دوچرخه‌ها هم به ۲۴۰۰ دوچرخه افزایش خواهد یافت.

آیا «بیدود» به استان‌های دیگر ایران هم خواهد رفت؟

بله کار تحقیق و مطالعات توسعه این اپلیکیشن در ۶ استان بزرگ دیگر کشور از حدود یک سال پیش در هیأت مدیره «بیدود» انجام‌شده و به تصویب رسیده است. اوایل فروردین سال ۹۸ خبرهای خوبی از راه‌اندازی «بیدود» در حداقل ۳ استان خواهیم داشت و مردم ۳ استان دیگر نیز به فاصله کمی از ۳ استان اول، «بیدود» را در معابر و میادین خود خواهند دید.

تأثیر «بیدود» را در کاهش آلودگی هوای تهران در افق پیش رو چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مطمئناً این حرکتی که توسط «بیدود» آغاز شده، به کاهش تردد خودرو در معابر و نقاط پر ازدحام و پرترافیک می‌انجامد و تأثیر خود را در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. سال ۹۷ در تهران نسبت به سال‌های قبل تعداد روزهایی که هوا آلوده بود، کمتر بود و «بیدود» هم در کنار عوامل دیگر در این مهم نقش داشته است. ان‌شاالله با گسترش فعالیت‌های «بیدود»، سهم ما در کاهش آلودگی هوا بیشتر خواهد شد.

آیا «بیدود» در ایام نوروزی و فروردین‌ماه ۹۸ در دسترس شهروندان تهرانی و مسافرانی که به تهران می‌آیند، خواهد بود؟

لازم است این نکته را مورد تاکید قرار دهیم که «بیدود» هیچ‌وقت تعطیل نیست و ۲۴ ساعته در تمام روزهای سال آماده سرویس‌دهی به کاربران است. در واقع تمام تلاش ما در مجموعه «بیدود» بر این اصل استوار است که «بیدود» حتی برای دقایق کوتاه هم در ساعات شبانه‌روز از سرویس‌دهی خارج نباشد. ضمن این‌که ما برنامه‌ریزی‌های خوبی برای ایام نوروزی انجام داده‌ایم تا شهروندان تهرانی و مسافرانی که در تعطیلات نوروز به تهران می‌آیند از دوچرخه‌های ما به خوبی استفاده کنند و قطعاً خدمات مطلوبی که ویژه ایام آغاز سال ۹۸ در نظر گرفته‌ایم رضایت کاربران را جلب خواهد کرد.

«بیدود» یک کسب‌وکار بخش خصوصی است یا تحت حمایت شهرداری یا سازمان‌های دولتی قرار دارد؟

«بیدود» به صورت ۱۰۰ درصد توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده و اداره می‌شود و تحت پوشش شهرداری یا مورد حمایت مالی هیچ ارگان و سازمان خاصی نیست. شهرداری و شورای شهر تهران با توجه به انسجام این طرح و جدیتی که در اجرای آن از مدیران و دست‌اندرکاران «بیدود» مشاهده کردند، در فراهم کردن بستر فعالیت با ما بسیار مساعدت کردند و با آغوش باز پذیرای ما بودند که جای تقدیر و تشکر دارد. زیرساخت‌های لازم و مسیرهای عبور دوچرخه‌ها با کمک معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران مهیا شده و محل‌های مناسبی هم برای شهرهای دیگر در نظر گرفته شده است؛ اما نهایتاً ما در قالب بخش خصوصی فعالیت می‌کنیم و تحت پوشش شهرداری یا ارگان خاصی نیستیم.

شهرداری‌ها و ارگان‌های مسئول در مدیریت شهرهای دیگر کشور نسبت به «بیدود» چه واکنشی داشته‌اند؟

خوشبختانه استقبال مدیریت شهرهای دیگر هم از ما بسیار خوب بوده است. ما در افق توسعه خود شهرهای زیادی را برای راه‌اندازی «بیدود» پیش‌بینی کرده‌ایم اما جالب است که در تعداد زیادی از شهرها هم مدیریت خود آن شهرها درخواست‌های کتبی برای شروع فعالیت به ما داده‌اند.

«بیدود» در زمینه جذب نیروی انسانی چه اولویت‌هایی دارد؟

کسب‌وکاری که ما تحت عنوان «بیدود» راه‌اندازی کرده‌ایم یک استارتاپ با ویژگی‌های خاص به شمار می‌رود که تلفیقی از حوزه‌های it و iot و خدمات است و بر این اساس، انرژی و خلاقیت و انگیزه فراوان می‌طلبد، ضمن آن‌که تحصیلات مرتبط نیز در فعالیت ما نقش اساسی دارد. به همین دلیل ما همواره در حال جذب نیروهای کارآمد در بخش‌های مختلف سرویس‌دهی و تولید هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال آینده تعداد نیروی شاغل در مجموعه «بیدود» به ۴۰۰ نفر برسد. با توجه به اهدافی که در پیش داریم، مجموعه بیدود به خوبی قادر به اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف است. ما در واحدهایی مثل حراست، لجستیک، کال سنتر، تعمیرات و نگهداری دوچرخه‌ها و همچنین تولید؛ خواهان جذب نیروی متعهد هستیم.

آیا «بیدود» برای بیمه کاربران هم تمهیداتی اندیشیده است؟

مجموعه بیدود پکیج کامل بیمه را برای کاربر و دوچرخه آماده کرده است و از این نظر دغدغه‌ای وجود ندارد.

در حال حاضر هزینه استفاده از دوچرخه‌های بیدود چقدر است و آیا محدودیت خاصی برای ارائه سرویس وجود دارد؟

محدودیت خاصی وجود ندارد و تمام اقشار جامعه با پرداخت هزینه بسیار کم (هر نیم ساعت هزار و ۵۰۰ تومان) می‌توانند از دوچرخه‌های بیدود استفاده کنند و از هر نقطه شهر به نقطه دیگری سفر کنند. البته افراد کمتر از ۱۳ سال و افراد بالای ۷۵ سال مجاز به استفاده از این دوچرخه‌ها نیستند.

آیا در حوزه دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند رقیبی در برابر بیدود وجود دارد؟

در حوزه دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند رقیبی نداریم اما شاید بتوان گفت تنها رقیب ما اپلیکیشن‌های شناخته‌شده حوزه حمل‌ونقل هستند که به صورت دربستی و با هزینه کم فعالیت می‌کنند. البته اپلیکشین های حمل‌ونقل در حوزه آی تی فعالیت می‌کنند ولی بیدود در حوزه IOT فعالیت می‌کند که شاید این یک مزیت ما بر آن‌ها باشد. خدمات ما به کمک تیم لجستیک و حراست به صورت ۲۴ ساعته است که این برای اپلیکشین های حوزه حمل‌ونقل به‌هیچ‌عنوان اتفاق نمی‌افتاد و پشتیبانی گسترده بیدود این را ممکن کرده و این دقیقاً نقطه عطف و سختی کسب‌وکار ما است.


برای آینده بیدود چه برنامه‌هایی دارید؟

در آینده اسم بیدود، پررنگ‌تر خواهد شد، چون برنامه‌های بسیار در نحوه استفاده از دوچرخه‌های نسل جدید، ورود در حوزه موتوری و خودرویی البته به سبک بیدودی و همچنین در حوزه تولید داریم. ما در چندین جبهه به فعالیت می‌پردازیم و در آینده خبرهای خوبی در این حوزه‌ها از بیدود می‌شنوید.

چه توصیه‌های کاربردی و مهمی برای کاربران بیدود دارید؟

از تمام کاربران این خواهش را داریم که قبل از ثبت‌نام و آغاز سفر تمامی قوانین ما را به صورت کامل مطالعه کنند و از نحوه کسب‌وکار ما مطلع شوند. کاربرها با رعایت و عدم رعایت این مقررات قادر به کسب امتیاز و یا برعکس سلب امتیاز هستند. با هر ۲۰ امتیاز، کاربر یک سفر رایگان نیم‌ساعته دریافت خواهد کرد و با گرفتن امتیاز منفی حتی امکان بلاک شدن کاربر هم وجود دارد.

از این‌که بیدود موجب رغبت مردم به استفاده از دوچرخه شخصی شود، نگران نیستید؟

ما از این بابت که بیدود موجب افزایش استفاده مردم از دوچرخه شخصی شود، نداریم چون سهولت استفاده از بیدود به هیچ‌وجه قابل‌رقابت با استفاده از دوچرخه شخصی نیست.

و سخن پایانی...

خوشحالیم که با بیدود به ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهر همراه شده‌ایم و مردم دوچرخه را فقط ابزاری برای تفریح نمی‌بینند بلکه برای رفت‌وآمدهای کاری و مهم خود هم از آن استفاده می‌کنند. ما همایش‌های هفتگی بیدود را هم برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم که جشنی برای خانواده‌ها و جامعه است. امیدواریم بیدود با اقدامات و خدمات خود در بهبود کیفیت زندگی مردم گام‌های مؤثری بردارد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: