پایگاه خبری سرعت پرس

۰۹:۰۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
آنها حرف اول را در دنیا خواهند زد!
چینی‌ها قصد دارند بزرگ ترین صادرکننده خودرو هم باشند. آنها شاید که در حال حاضر تکیه‌شان به فروش در بازار پرجمعیت داخل کشور خلاصه شده باشد اما برخلاف ما برای خودروساز شدن با نگاهی وسيع به دنبال نفوذ در بازارهای خارج از کشور هستند و برای این منظور نه به دنبال تولید یک خودرو با پلت‌فرمی کهنه و چهره‌ای فیس‌لیفت شده بلکه درصدد خلق محصولاتی متنوع برای ورود به بازارهای جهانی مي باشند.
سینا گیلانی؛ به گزارش سرعت پرس، چینی‌ها در عرض یکی/دو دهه گذشته، به ویژه این چند سال اخیر رشد کمي و کیفی بسیار خیره‌کننده‌ای داشته‌اند. شاید ذهنیت ما نسبت به کالاهای چینی (از جمله خودروهای آنها) خیلی مثبت نباشد اما با رشدی که آنها در این چند سال داشته‌اند، حقیقتاً باید عقيده خود کمی تجدیدنظر کنيم! 

درواقع اگرچه هنوز هم برخی از خودروسازان چینی خودروهای بی‌کیفیت و ناشناخته‌ای تولید می‌کنند، اما نباید این نکته را نادیده گرفت که بعضی از آنها به‌واسطه مشارکت فنی با خودروسازان بزرگی چون دایملر، ب‌ام‌و، جنرال‌موتورز و یا ژاپنی‌هایی چون تویوتا و میتسوبیشی حالا دیگر خودروسازان شناخته‌شده‌ای هستند که تعدادی از آنها حتی بازارهای غربی را هم هدف گرفته‌ اند و تا چند سال دیگر به آنجا راه پیدا خواهند کرد. 

آنها در حال‌حاضر از نظر تیراژ تولید برترین خودروساز جهان هستند و از سال ۲۰۰۹ تاکنون رتبه اول تولید خودرو در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند! از سال ۲۰۱۶، تولید سالانه خودرو در چین تقریبا 30 درصد تولید سراسر جهان بوده که این میزان چیزی بیش‌از تولید اتحادیه اروپا، ایالات‌متحده و ژاپن است. ‌آنها در یک دهه اخیر از حیث کیفی نیز رشد قابل توجهی داشته‌اند، کافی است سری به کارخانه‌های تولید خودرو در چین (از جمله‌ JAC یا BYD) بزنید تا ببینید که بخش‌های مختلف این خودروسازان همچون R&D با چه سرعتی روبه جلو به پیش می‌روند! 

چه عواملی باعث چنین رشدی در صنعت خودروی چین شده است؟

   ۱. جمعیت بالا

رشد صنایع مختلف در چین از جمله خودروسازی مرهون دلایل مختلفی است: ساختار فرهنگی کشورهای جنوب شرقی آسیا، رشد سرمایه در این کشور، جمعیت و نفوس بالا، توجه به تولید ملی، توسعه دانش، پژوهش و فناوری و ...

قطعا بزرگ‌ترین امتیاز خودروساز شدن چيني ها به‌ نفوس و جمعیت بالای مردم در این کشور برمی‌گردد. نکته بسیار مهمی که موجب شده تا هر آمار منتشر شده‌ای از این کشور بسیار بیشتر از قاعده‌های نرمال باشد. آنها در صنایع دیگر هم همین رشد را داشته‌اند، چه صنایع الکترونیکی، چه صنایع ساختمانی،  چه غذایی و ... به‌طور مثال بد نیست بدانید که پرجمعیت‌ترین کشور دنیا علاوه‌بر تولید، مدیریت و تامین موادغذایی داخل کشور، بزرگ ترین تولید‌کننده و صادرکننده برخی از محصولات غذایی هم می‌باشد تا جایی‌که از آنها به عنوان بزرگ ترین صادر‌کننده تخم مرغ در جهان یاد می‌شود. 

مثال‌های دیگر نیز همگی تاکید بر این موضوع دارند به طور نمونه تنها جمعیت راننده این کشور با جمعیت کل آمریکا برابری می‌کند و یا تعداد گواهينامه‌دارهای چینی که به‌تازگی از مرز ۳۰۰ میلیون نفر گذشته است! آمارهایی بسیار خیره کننده که حکایت از مدیریت قوی آنها دارد. در حوزه خودروسازی نیز وضعيت به همین‌گونه است: تاکنون ۵۴۶ کارخانه مرتبط با خودرو در این کشور ثبت شده و بیش از ۲۹ میلیون خودرو تولید شده است! آنها بدون تردید در صنعت خودروسازی، تا یکی‌/دو دهه دیگر حرف اول را در دنیا خواهند زد.

   ۲. توجه به توسعه دانش و تولید ملی

چینی‌ها به خوبی دریافته اند که پیشرفت در صنعت خودروسازی بدون داشتن دانش به‌روز و مسلط شدن بر تکنولوژی امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل هم بومی سازی فناوری و علم یکی از برنامه‌های مهم چین برای پیشرفت در صنعت خودروسازی بوده است. 

درست در زمانی که کشورهای اتحادیه اروپایی در بحران مالی به سر می‌بردند، چینی‌ها با سرمایه فراوان خود کارخانجات معتبر اما ورشکسته اروپایی را خریدند تا ضمن انتقال تکنولوژی به صنعت خودروی خود، مقدمات ورود به بازار اروپا را هم فراهم آورند. نمونه‌اش هم جیلی است که با خرید سهام ولوو توانست بیشترین بهره از مشارکت‌های فنی با سوئدی‌ها را ببرد و امروزه با تولید خودروهای باکیفیت و خلق برند لوکس لینک‌اند‌کو به فکر تسخیر بازارهای اروپایی بیفتد. 

چینی‌ها كه در دهه ۹۰ میلادی تولید خودروهایشان به کپی كردن‌ از خودروهای تجاری و یا نظامی محدود می‌‌شد تنها به ۲۰ سال زمان نیاز داشتند تا در سال ۲۰۱۵ با تولید بیست و یک میلیون دستگاه خودرو (۵ برابر آمار سال ۲۰۰۵) بزرگ ترین خودروساز شوند و قادر به خلق و تولید چندین مدل متنوع خودرو باشند. 

درحال‌حاضر نیز به دور از هر گونه تعصبی باید اعتراف نمود که دانش فنی آنها تا بدان حد رشد کرده است که ساخت خودروهای باکیفیت و با عملکرد قابل‌توجه به هیچ عنوان از دسترسشان خارج نباشد. آنها اگر تا همین چند سال پیش تنها از موتورهای ۲.۴ لیتری میتسوبیشی در عموم خودروهای شاسی‌بلندشان استفاده می‌کردند حالا حتی توان این را دارند که موتورهای ۵۰۰ اسبی طراحی نمايند و تولید خودشان را به روی خودروهای چینی نصب کنند. 

چینی‌ها برای ترویج خودروهایی با انرژی جدید NEV با اقدامات مختلفی نظیر معافیت مالیاتی، اختصاص یارانه برای خرید خودرو و تامین خودروهای ادارات دولتی از اين نوع خودروها، به دنبال صرفه‌جویی در انرژی و کاهش آلودگی هوا هستند. 

بد نیست بدانید که تولید خودروهایی با انرژی جدید (NEV: new energy vehicles) در چین از ۱۷.۵۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۳ به ۵۱۷ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است! و همین نکته (رشد غیرقابل باور ۳ ساله) می‌تواند از اراده قوي آنها برای به‌روز شدن و همگام بودن‌ با دنیا حکایت داشته باشد. 

   ۳. حمایت دولت و اقتصاد مقاومتی

دولت چین در جهت توسعه علوم و بومی‌سازی آن، صنعت‌گران خود را حمایت ویژه می‌کند. درواقع حاکمیت چین ضمن بازگذاشتن درهای این کشور برای ورود سرمایه‌های خارجی  از تولید ملی هم غافل نشده و با تزریق سرمایه به مراکز متعدد تحقیق و توسعه همواره آنها را مورد حمایت خود قرار داده‌ است. یک نکته را فراموش نکنید که ورود به بازار پرجمعیت چین برای هر خودروسازی جذاب و اغواکننده است. 

نکته‌ای که موجب مي شود غربی‌ها برای ورود به این بازار مجبور به اعطای امتیازاتی باشند. آنها ناچارند  برای ورود به این بازار سایت‌های تولیدی خود را در این کشور برپا کرده و طبق قوانین چین تنها در صورتی اجازه تولید وسایل نقلیه خود را دارند که با تولیدکنندگان داخلی سرمایه‌گذاری مشترکی انجام دهند . 

نمونه‌هایش نیز همکاری دانگ‌فنگ با PSA، مرسدس با BAIC، ولوو با جیلی و یا برلیانس با ب‌ام‌و است.از طرف دیگر تولیدکنندگان خودروهای با انرژی جدید new energy vehicles نیز برای رسیدن هدف خود از حمایت‌های دولت درجهت کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه تولید بهره‌مند شده‌اند. نکاتي که به ما نشان مي دهد حمایت از خودروساز داخلی چگونه معنا می‌یابد: ۱- حمایت از تولید خودروی به روز شده با کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه ۲- الزام‌آور کردن انتقال تکنولوژی برای سرمایه‌گذاران خارجی.

   ۴. مدیریت منابع و فرهنگ خاص آسیای شرقی

همان‌طور که در ابتدا هم اشاره شد، مدیریت یک جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی چین و تامین نيازهاي آنان کار چندان راحتی نیست. امری که حاکمیت چین نه تنها به‌خوبی از عهده آن برآمده بلکه توانسته است با مدیریت صحیح این ویژگی را تبدیل به نقطه قوت کشور نمايد و با بهره‌گیری از این امتیاز به یکی از بزرگترین اقتصاد‌های دنیا بدل شود.اما در کنار این مدیریت نوع نگاه مردم چین به اقتصاد و عملکرد آنها نیز مهم‌ترین عامل پیشرفت اقتصادی از جمله صنعت خودروسازی بوده است. 

قناعت در زندگی، اراده قوی برای دست‌یابی به هدف تعیین شده و تلاش و کار فراوان ۳ ویژگی خاص مردم آسیای شرقی است که در چین، ژاپن و کره به خوبی دیده می‌شود. چینی‌ها تحت تاثیر فرهنگ کنفسیوس مردمانی اهل کار، قانع و پرتلاش هستند و براساس همین فرهنگ بوده است  که توانسته‌اند با حداقل درآمد، ثروت‌های تولید شده خود را به سرمایه تبدیل کنند.

   ۵. دید فرامنطقه‌ای

چینی‌ها قصد دارند بزرگ ترین صادرکننده خودرو هم باشند. آنها شاید که در حال حاضر تکیه‌شان به فروش در بازار پرجمعیت داخل کشور خلاصه شده باشد اما برخلاف ما برای خودروساز شدن با نگاهی وسيع به دنبال نفوذ در بازارهای خارج از کشور هستند و برای این منظور نه به دنبال تولید یک خودرو با پلت‌فرمی کهنه و چهره‌ای فیس‌لیفت شده بلکه درصدد خلق محصولاتی متنوع برای ورود به بازارهای جهانی مي باشند. 

درواقع چینی‌ها در مواجهه با رقابت شدید در بازار داخلی خود، به دنبال فتح بازارهای جدید در خارج از کشور هستند. اگر اکثر وسایل نقلیه تولیدي آنها در چین فروخته شده و خودروهای صادراتی تنها ۲.۵ درصد کل تولیدات (در سال ۲۰۱۶) را شامل می‌شود به این معنا نیست که آنها به فکر توسعه بازارهای خارج از کشور نباشند. مشارکت آنان با خودروسازان مطرح، ایجاد مراکز متعدد طراحی و سایت‌های تولیدی در قلب اروپا و همچنین خلق برند‌های جدید اما معتبر مانند لینک‌اندکو می‌تواند گوشه‌ای از اهداف آنان برای آینده صنعت خودروسازی چین را به‌تماشا بگذارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها