پایگاه خبری سرعت پرس

۱۲:۰۴ - ۳۰ دی ۱۴۰۰
باز هم موضوع مالیات خودرو:
طبق گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق، مالیات خودروهای سواری و وانت تعیین شد.
مالیات

به گزارش سرعت پرس، رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق، مالیات خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی بالای یک میلیارد تومان از یک تا چهار درصد تعیین شد.


ارزش خودروها در مالیات، متغیر است؟
برخی مشمولان گفتند که شاید در طول محاسبه ارزش خودروهای بالای یک میلیارد دچار تغییراتی شوند. برای مثال شاید خودرو تصادف کند و دیگر ارزش اولیه را نداشته باشد.

بابک صدرایی، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز نیز گفت: منطق محاسبه ارزش خودروهای وارداتی به صورت سه سال یا پنج سال یک بار است. برای مثال خودرویی که امسال یک میلیارد تومان ارزش دارد، سه سال آینده ارزش آن تغییر می‌کند.

او افزود: نکته دیگر در مورد محاسبه مالیات خودروها این است که تصمیم‌گیرنده نحوه محاسبات یعنی دولت نمی‌تواند هر سال بر تک تک خودروهای موجود در کشور ارزش‌گذاری کند.

این کارشناس خودرو در ادامه توضیح داد: مبنای اصلی محاسبه مالیات خودرو باید قیمت اصلی آن باشد. همچنین مبنای دیگر باید مدل و سال ساخت خودروها باشد. این یک ملاک مناسب برای محاسبه مالیات خودرو است. اما تصادفی بودن یا نبودن یا تغییراتی که در خودرو بوجود آمده است در پرداخت مالیات از طرف مشمولان تاثیری ندارد.

به گزارش پایگاه خبری سرعت پرس، علاوه بر نقدی که  صدرایی بر این طرح وارد می‌کند، انتقاد اصلی بسیاری از مردم و کارشناسان بر بی‌اختیار بودن آنها درافزایش قیمت خودروهایشان می‌باشد. آنها می‌گویند اخذ مالیات بر مبنای افزایش قیمتی که به هیچ‌وجه در آن دخیل نبوده‌اند، اصلا منصفانه نیست. این دسته می‌گویند مالیات این خودروها یکبار موقع واردات آن (برای خودروهای وارداتی) و یا به هنگام ورود خودرو به بازار از سوی خودروساز (برای خودروهای تولیدی) به دولت پرداخت شده و موقع فروش هم مالیات نقل و انتقال آن از فروشنده گرفته می‌شود. مضاف بر همه این‌ها سالیانه نیز بر مبنای مدل و سال ساخت عوارض سالیانه پرداخت می‌شود و حال اخذ مالیات بر مبنای ارزش خودرو اصلا منطقی به نظر نمی‌آید. 
منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه ترین ها