پایگاه خبری سرعت پرس

۱۲:۴۶ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰
گزارش زیر نگاهی دارد به تلاش مرسدس برای تامین ایمنی در دهه 70

مرسدس


سرعت پرس- مرسدس بنز و ولوو همواره به پیشرو بودن در تامین ایمنی  خودرو معروف بوده‌اند و اختراع کمربندی ایمنی، سیستم ضد قفل ترمز و کیسه ایمنی هوا را می‌توان نمونه‌ای از ابداعات آنها در این راستا دانست. بخش ایمنی این خودروسازان از دهه‌ها پیش در تلاش برای تامین ایمنی کابین بوده و در این راه از دانش مهندسان خود نهایت بهره برده‌اند.

 در سال 1949 کارل ویلفرت -که قبلاً مدیر توسعه بدنه در کارخانه سندلفینگن بود- حق ثبت اختراع قفل درب ایمنی را به نام خود ثبت نمود تا در سال 1959 با مدل W111 Heckflosse یا همان Fintail (دم باله‌ای) وارد تولید سری شده و به بازار عرضه شود. در همان سال سلول ایمنی safety cell سرنشینان، ساخته  بلا برنی Béla Barényi پدر ایمنی غیر فعال خودرو به روی همین مدل Fintail نیز بکار گرفته شد.


esf


در ماه آگوست 1967‌، سیستم فرمان ایمنی استاندارد تلسکوپی با سه نقطه اتکا در ترکیب قرار گرفت تا به هنگام تصادف با وجود یک ضربه گیر و تا شدن فرمان، خطر آسیب دیدگی کاهش یابد. اما با همه این حرف‌ها، متاسفانه اتومبیل‌ها خیلی ایمن نبودند و در صورت تصادف از ایمنی کافی برخوردار نبودند. برای مثال‌، در سال 1970 در حدود 19193 نفر در جاده‌های آلمان غربی کشته شدند که این یک رکورد بسیار بزرگ در آن زمان بود.


esf


در بسیاری از کشورهای دیگر‌، از جمله ایالات متحده آمریکا -جایی که وزارت حمل و نقل برنامه آزمایش وسایل نقلیه ایمنی آزمایشی را در سال 1968 راه اندازی کرد- نیز تحول مشابهی شکل گرفت. دولت ایالات متحده در تاسیس کمیته پیشرفته ایمنی اروپایی وسایل نقلیه در 1970‌ که مرسدس از همان ابتدا آن‌را  پشتیبانی می‌کرد، کمک فراوانی کرد.


esf


EEVC یا همان کمیته پیشرفته ایمنی اروپایی وظیفه داشت خودروهای ایمنی آزمایشی خود را تولید و استفاده کند و ESF 05 یکی از این خودروها‌ بود. اتومبیل آزمایشی بر پایه سری‌ W114 طراحی شده توسط پل براک افسانه‌ای که مرسدس 600 Grosser‌، نسل اول سری 3، ب‌ام‌و کانسپت توربو را –که بعدا الهام بخش طراحی مدل M1 توسط جیوجیارو شد- در کارنامه خود داشت. حال که صحبت از نسل اول سری 3 ب‌ام‌و شد، بد نیست بدانید که موزه طراحی لندن این خودرو را یکی از "پنجاه خودرویی دانسته که جهان را تغییر داده است ".




اما ESF 05  در اکتبر 1971 با سیستم ترمز ضد قفل معرفی شد. این خودرو همچنین دارای چندین کیسه هوا از جمله کیسه هوا در قسمت پشتی صندلی‌های جلو برای سرنشینان عقب بود که در آن دوران بسیار عجیب و جلوتر از زمان بود! این سدان عجیب علاوه بر سیستم پیش کشنده کمربند ایمنی‌، کمربند را در صورت تصادف قفل می‌کرد و سرنشین را در سریع‌ترین زمان مهار و در عین حال وی را در برابر آسیب‌های ناشی از کمربند ایمنی محافظت می‌کرد.

سپرهای عجیب و غریب این خودرو نیز صرفاً برای نمایش نبودند! طول آنها 655 میلی‌متر (تقریباً 25.8 اینچ) بیشتر از خودروی استاندارد و پایه ‌بود. ESF 05  ‌در برخوردها باید خواسته‌های EEVC را برآورده می‌کرد و از این رو مجهز به این ضربه‌گیرها شد.  این خودرو 655 کیلوگرم (1،444 پوند) سنگین‌تر از سدان چهار در W114 بود و در آن به جای موتور شش سیلندر اصلی، از یک انجین V6 دیگر استفاده شده بود تا فضا برای تغییر شکل‌ها فراهم شود. در این مدل از ورق‌های جذب‌کننده ضربه در قسمت جلوی سرنشین و داشبورد و روکش فوم پلی‌اورتان نیز استفاده شده بود.


esf


تغییرات در ESF 05 ‌اما به همینجا ختم نشد، مهندسان مرسدس تصمیم گرفتند پنجره‌های دریچه جلو را از بین ببرند، وجود تنظیم‌کننده پنجره‌های برقی نیز منجر به حذف دسته‌های بالابر شد و کنترل برد و سیستم شستشوی چراغ‌های جلو هم به همراه شیشه‌های چند لایه برای شیشه جلو و پنجره عقب از دیگر تغییرات در آن یود. در مقایسه‌ با شیشه‌های معمولی در آن زمان، شیشه‌های مقاوم چند لایه جدید، ترک می خوردند اما در جای خود باقی مانده و خطر آسیب دیدگی را کاهش می‌دادند.


esf

 

به طور خلاصه‌، به نظر می‌رسد که ESF 05 در الزامات خودروهای ایمنی-آزمایشی برای صنعت خودرو در اوایل دهه 1970 بسیار جدی بود. الزاماتی که به طور دقیق‌تر شامل ضربه‌های از جلو و عقب با مانع ثابت با سرعت 80 کیلومتر در ساعت (50 مایل در ساعت) و ضربه جانبی با تیر با سرعت 20 کیلومتر در ساعت (12 مایل در ساعت) را شامل می‌شد. علاوه‌بر این‌، مرسدس بنز ESF 05 باید تا 16 کیلومتر در ساعت (10 مایل در ساعت) بدون تغییر شکل دائمی در قسمت جلو یا عقب مقاومت کند‌ و از این رو بود که سپرهای سفارشی نیز طراحی و تعبیه شدند.


 

از سال 1971 تا 1974‌، این خودروساز آلمانی در مجموع 35 وسیله نقلیه ایمنی آزمایشی را برای برنامه ESF توسعه داد. ESF 2009 S 400 Hybrid Concept از 2009 به عنوان جایگزین مستقیم مدل‌های قبلی عمل می‌کند و جدیدترین خودروی ایمنی آزمایشی معرفی شده توسط مرسدس‌ نیز ESF 2019 مبتنی بر GLE است.


esf

منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها