پایگاه خبری سرعت پرس

۱۵:۵۹ - ۲۸ تير ۱۴۰۰
نوشته فریدون احمدی
مدل قبلی هوندا CRF با توجه به داشتن عیب‌های اساسی از جمله تقسیم وزن نامناسب و فنربندی بی‌حس و حال و همچنین فرمان بیش‌از حد حساس و تيز، چندان نظر طرفداران کراس سوار را جلب نکرده بود به همین دلیل هوندا به سرعت دست به‌کار شد و مدل جدید این موتور کراس را با سود جستن از فن‌آوری‌های نوین خصوصا در سامانه تعلیق با نام CRF450R روانه بازار نمود.
هوندا


سرعت پرس-  هوندا CRF450R در ظاهر تفاوت چندانی با مدل پیشین ندارد، جلوی آن باریک است و هرچه به سمت عقب می‌روید برعرض موتور افزوده می‌شود. اما وقتی که سوارش می‌شوید به لطف تمرکز وزن در وسط موتورسیکلت حتی در حالت خاموش متوجه تفاوت آن با مدل قبل می‌گردید. ترکیب و عرض پوشش رادیاتور نیز تغییر یافته تا راکب بتواند در سر پیچ‌ها بیشتر وزن خود را به‌روی قسمت جلوی موتور بيندازد. یکی دیگر از مواردی که قبل از حرکت به چشم مي‌آيد وزن کم موتورسیکلت (109 کیلوگرم) به لطف استفاده از مواد سبک و مقاوم درهمه جاي ‌آن حتی در رکاب پاها می‌باشد. پدال‌ها و نشانگرها نیز همان نمونه آشنا Renthal 971 هستند که همه به آن عادت دارند. 


هوندا

با روشن کردن موتور متوجه می‌شویم که پیشرانه قدرتمند‌تر آن به لطف استفاده از اگزوز دوبل متمایل به مرکز موتور ملایم‌تر و کم‌صداتر از قبل شده است. به‌علاوه لرزش شدید موتور به‌هنگام کار درجا که در مدل قبلي وجود داشت در این مدل رفع شده است. هوندا CRF جدید از یک پیشرانه تک‌سیلندر چهار‌زمانه 450‌سی‌سی آب‌خنک با چهار سوپاپ و یک میل سوپاپ به قدرت 55.7 اسب‌بخار و گشتاور 50 نیوتن‌متر سود می‌برد که حداکثر قدرت آن در دور 9000 به دست می‌آید. 



از مزيت‌هاي جدید این پیشرانه می‌توان به تقویت پیستون و میل سوپاپ، روغن‌کاری بهتر سیلندر در کنار اگزوز بزرگ‌تر، کلاچ 6‌فنره جدید و گیربکس قوی‌تر اشاره کرد. نیروی پیشرانه از طریق یک گیربکس پنج‌سرعته با ضریب دنده‌های نزدیک به هم به تایرهای دانلوپ 120‌میلی‌متری در عقب منتقل می‌شود، تایرهای جلو نیز 80 میلی‌متری هستند. فرمان جدید در سر پیچ‌ها خنثی‌تر از مدل قبل عمل می‌کند و به‌میزان مناسب تمایل به چرخش دارد، موضوعی که نبايد آن را نقطه ضعف به‌حساب آورد چراکه می‌توان پیچ‌ها را با ثبات بیشتری در یک خط ممتد طی نمود. اما فنربندی این موتور‌کراس را که با کد PSF® (Pneumatic Spring Fork) شناخته می‌شود و انحصارا تعلق به هوندا دارد باید یکی از بهترین سامانه‌های تعلیق موجود دانست. 


هوندا


باوجود آن‌که ایده اولیه این سامانه تعلیق چندان جدید نیست اما هوندا تلاش فراوانی نموده تا بارفع معایبش بتواند به‌صورت تولید انبوه از آن استفاده نماید. فنربندی‌های متداول پس‌از برخورد با برآمدگی جمع شده و سپس به هنگام باز شدن برای لحظاتی کوتاه هیچ حسی را به فرمان منتقل نمی‌کنند در حالی‌که سامانه فنرهای چنگالی نیوماتیک یا بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع ضربه را در خود جذب می‌کند به همین‌دلیل میزان توانايي جمع‌شدن و باز شدن آن به میزان فنربندی‌های متداول نیست. 



هوندا


این خصوصیت در آزمون عملی با توجه به پیمودن سریع‌تر برآمدگی‌ها و وارد شدن تکان‌های ملایم‌تر به موتور‌سیکلت به‌وضوح توانایی‌های خود را به‌نمایش می‌گذارد. علاوه‌بر این با توجه به ارتفاع استاندارد موتور از زمین که 95‌سانتی‌متر است، قابلیت تنظیم ارتفاع سامانه تعلیق بر اساس وزن راکب و سرعت می‌تواند در افزایش کنترل و ثبات موتور روی هر دو چرخ موثر باشد.


هوندا


هوندا CRF450R جدید هنگام پرش‌ها در هوا نیز مانند زمین سبک و خوش‌دست است و بعد‌از چهل دقیقه راندن آن در پیست ناهموار و سنگلاخی کمترین خستگی عارض ‌شما نخواهد شد. ترمزها هم درجلو ترمزهای دیسکی دو‌پیستونه 240 میلی‌متری می‌باشند که هيچ نگرانی جهت متوقف کردن موتور سیکلت باقی نمی‌گذارند. 

جدول مشخصات:

موتور

تک سیلندر 4 زمانه آب‌خنک

حجم

449 سی‌سی

قدرت

55.74 اسب بخار(41 کیلو وات)

گشتاور

50 نیوتن‌متر(36.8پوندفیت)

کورس و قطر پیستون

3.78X2.44 میلی‌متر

ضریب کمپرس

12 به 1

جعبه‌دنده

5 سرعته

ابعاد طول/عرض/ ارتفاع

86.1/32.5/49.5 اینچ

فاصله بین دو محور

58.7 اینچ

وزن

109 کیلوگرم

ظرفیت باک

5.5 لیتر

 


منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها