پایگاه خبری سرعت پرس

۱۳:۱۶ - ۲۷ تير ۱۴۰۰
نوشته حمید کلاته
از گذشته‌ها-مقایسه‌ای از دو محصول دایملر:
.....هر دو از پیشرانه V8 با قدرت بالای 550 اسب‌بخار برخوردارند، هر دو حدود 250‌هزار دلار استرالیا قیمت دارند، هر دو از سامانه کروز‌کنترل با قابلیت تشخیص فاصله از اتومبیل جلویی و ترمز خودکار سود می‌برند و......

مرسدس



سرعت پرس- شاید در وهله اول مقایسه مرسدس اکتروس غول‌پیکر در برابر CLS لوکس و شیک بی‌مناسبت به نظر برسد اما جالب است بدانید که این کامیون نقاط اشتراک بسیاری با خويشاوند کوچک‌تر خود دارد! هر دو از پیشرانه V8 با قدرت بالای 550 اسب‌بخار برخوردارند، هر دو حدود 250‌هزار دلار استرالیا قیمت دارند، هر دو از سامانه کروز‌کنترل با قابلیت تشخیص فاصله از اتومبیل جلویی و ترمز خودکار سود می‌برند و البته هر دو مجهز به سامانه هشدار تعویض خط ممتد مجهز هستند که در CLS به‌صورت لرزش فرمان و در اکتروس به شکل اخطار صوتی می‌باشد. اما شباهت‌ها تقریبا در همین‌جا خاتمه می‌یابد و تفاوت‌ها که اتفاقا کم هم نیستند، آشکار می‌گردد.


مرسدس


مرسدس


پیشرانه V8 اکتروس، 9/15 لیتری دیزلی با یک توربو است که 600‌اسب‌بخار قدرت تولید می‌نماید اما گشتاور آن رقم قابل‌توجه 2800 نیوتن‌متر است، در برابر آن پیشرانه V8 بنزینی CLS 63AMG که از دو توربو سود می‌برد 560 اسب‌بخار قدرت و 800 نیوتن‌متر گشتاور عرضه مي كند. ناگفته نماند که ماكزيمم گشتاور CLS در دور 4500 به دست می‌آید در حالی که پیشرانه اکتروس در دور 1100 معادل 2800 نیوتن متر گشتاور در اختیار این کامیون مي‌گذارد تا قادر باشد معادل 130 تن بار را در قالب 3تریلر یا کانتینر متصل به یکدیگر به‌دنبال خود بکشد. نیروی CLS از طریق یک گیربکس 7سرعته خودکار به چرخ‌ها منتقل می‌گردد در حالی که گیربکس اکتروس 16‌سرعته است.


مرسدس


هر دو خودرو در پیست ایسترن‌کریک در حومه سیدنی در اختیار تیم آزمایش کننده قرار گرفتند تا تست شتاب و ترمزگیری در کنار ثبت رکورد یک دور کامل پیست از هر دو خودرو به عمل آيد. باید بگويیم که ایسترن کریک یک پیست 9/3 کیلومتری با 12‌پیچ یا ویراژ است و هرساله یک دور از مسابقات محبوب V8 Supercar در این پیست برگزار می‌گردد. رکورد این پیست در حال‌حاضر متعلق به راننده فعلی تیم فرمول‌یک فورس‌ایندیا یعنی نیکو هولکنبرگ آلمانی است که با تیم A1 GP Lola Zytek در سال 2007 وبا زمان یک دقیقه و 19 ثانیه و 14‌صدم ثانیه کسب نمود. نکته حائز‌اهمیت این که ایسترن‌کریک بیشتر یک پیست سرعتی است تا فنی و پیچ‌ها از عرض مناسبی برخوردار می‌باشند که از هر جهت مناسب برای تست این دو خودرو خصوصا اکتروس است.


مرسدس


 CLS 1870‌کیلوگرمی از لانچ‌کنترل  پیچیده سود می‌برد و خودرو قادر است توسط آن صفرتاصد 3/4 ثانیه را از خود برجای بگذارد. بدون استفاده از سامانه لانچ کنترل زمان به دست آمده چند ثانیه کندتر خواهد بود چراکه با توجه به گشتاور 800 نیوتن متری این خودرو هرزگردی تایرها اجتناب‌ناپذیر است، چرخ‌های عقب CLS حتی در دنده 2 نیز گاها دچار هرزگردی می‌شوند تا یادآور نیرو و گشتاور بیش‌از نیاز این خودرو باشند. حداکثرسرعت CLS در 250‌کیلومتر در ساعت محدود شده  و در مقابل سرعت اکتروس که توانایی دستیابی به سرعت 120‌کیلومتر در ساعت را دارد در 100 کیلومتر محدود شده است. هنگام شتاب‌گیری از تمام 16‌دنده این کامیون باید استفاده نمود تا پس از 29‌ثانیه بتوان از مرز سرعت 100‌کیلومتر در ساعت عبور کرد که با توجه به وزن 9900‌کیلويی آن چندان هم بد نیست. در آزمایش ترمزگیری نیز اکتروس نیاز به زمان و انرژی بیشتری برای متوقف شدن دارد. هنگام ترمزگیری شدید کابین اکتروس به شدت به سمت جلو متمایل می‌شود که در صورت همراه داشتن تریلر چنین ترمز‌گیری‌هایی می‌تواند خطرناک باشد. به هر حال با کمک ریتارد پیشرانه (Retard در لغت به معنای عقب انداختن یا عقب کشیدن است) اکتروس فقط به 10‌متر فضای بیشتر جهت متوقف شدن (از سرعت 100‌کیلومتر در ساعت)درمقايسه با CLS نيازداشت، ناگفته نماند که CLS 63AMG در ترمزگیری‌های شدید کاملا مطمئن و کارآمد عمل می‌کند و از این جهت دو خودرو به هیچ‌وجه قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.


مرسدس


در آزمایش رکوردگیری یک دور پیست، نیروی مضاعف CLS بازهم خودنمایی می‌کند به‌نحوی‌که با خاموش کردن تجهیزات کمک الکترونیکی نیاز به مهارت‌های حرفه‌ای رانندگی دارید تا از پس این کوپه 4‌نفره پرقدرت در سر پیچ‌ها- که خوشبختانه عریض هم هستند- برآیید. به هرحال پس از چند‌بار رکوردگیری زمان 1 دقیقه و 54 ثانیه برای CLS 63AMG ثبت گردید. در مقابل اکتروس اگرچه برای بارکشی در جاده‌های بین شهری طراحی شده تا رانندگی اسپرت در پیست، بازهم چندان شما را ناامید نمي كند. کنترل این کامیون درسر پیچ‌ها راحت است درپیمودن پیچ‌ها با سرعت‌های بالا کنترل هرزگردی وارد عمل می‌شود، دود از تایرهای عقب بلند می‌گردد و کابین تا حدودی دچار تکان‌های گهواره‌ای می‌شود اما باز هم مجموع کامیون دچار عدم تعادل نمی‌گردد، شتاب‌گیری ثانویه پس‌از خروج از پیچ نیز به‌لطف گشتاور فوق‌العاده این کامیون درخور تحسین است و باید گفت که اکتروس بدون تریلر همانند CLS خودرویی لذت‌بخش جهت سریع راندن است! اکتروس 9/9‌تنی در نهایت یک دور پیست را در زمان 2 دقیقه و 58 ثانیه طی نمود تا اين ركورد هم در کتاب رکوردهای ایسترن کریک ثبت گردد.

مرسدس بنز CLS 63AMG یک کوپه چهار در چهار نفره لوکس و پرقدرت است که به اعتقاد کارشناسان، رقبا هنوز نتوانسته‌اند رقیبی درخور برای آن دست‌و‌پا نمایند در مقابل مرسدس‌بنز اکتروس نیز یکي از بهترین کشنده‌های اروپا است که توانسته جوایز فراوانی را در سطح جهانی از آن خود كند. برتر بودن هر دو خودرو در کلاس خود را می‌توان از دیگر شباهت‌های این دو شرکت‌کننده با یکدیگر دانست.


مرسدس


 


 


منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: