پایگاه خبری سرعت پرس

۱۴:۰۵ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
عکس و نوشته امیرحسین اقتداری
گزارش اختصاصی سرعت از تنها هیونداهای کونا در داخل کشور
کرمان موتور در سال ۲۰۱۸ بیشترین تعداد هیوندای را در منطقه خاومیانه بفروش رساند که این خود می‌توانست دلیلی محکم برای حضور کونا در صورت راه یافتن به بازار ایران باشد

کونا



تویوتا سی‌اچ‌آر، پژو ۲۰۰۸ و نیسان جوک، هر سه کراس‌اوور‌‌های ساب کامپکتی هستند که نسبت به برچسب قیمتی خود در ابتدای عرضه در ایران مورد استقبال قرار گرفتند و هر کدامشان با فاصله‌ای نچندان زیاد به کشومان راه یافتند. قرار بود تا کونا نیز ‌بعنوان نماینده این سگمنت از برند هیوندای وارد بازار ایران شود که البته با منع ورود خودرو‌های خارجی این امر میسر نگردید. جالب است بدانید که کرمان موتور در سال ۲۰۱۸ بیشترین تعداد هیوندای را در منطقه خاومیانه بفروش رساند که این خود می‌توانست دلیلی محکم بر موفقیت کونا در بازار ایران باشد. خدمات دهی مناسب، قیمت منطقی در کنار آپشنهای رنگارنگ و کیفیت قابل قبول، طراحی جذاب و تنوع محصولات از عمده دلایل محبوبیت محصولات هیوندای محسوب می‌گردند که در کونا هم دیده می‌شود. 


کونا


همانگونه که می‌دانید در سال ۹۷ واردات خودرو به کشور ممنوع اعلام شد و این موضوع مشکلات بسیاری از جمله بیکار شدن ‌بسیاری از افراد فعال در حوضههای مرتبط را در بدنبال داشت. ضمن اینکه پای محصولات جدید و جذابی هم که قرار بودند به بازار عرضه شوند نیز بریده شد و چند خودروی چینی همه داشته‌های ما از این بازار شد. یکی از این محصولات هم که در صورت ورود، با موفقیت خوبی مواجه میشد هیوندای کونا بود که  علیرغم همه برنامه‌ریزی‌های قبلی متاسفانه ورودش به کشور  ممنوع شد. آنگونه که در ابتدا نیز اشاره شد، خریداران ایرانی به کراساوورهای سابکامپکت روی خوش نشان داده و در بازار از علاقمندان زیادی برخوردار هستندحال اگر محصولی همچون کونا وارد بازار داخلی میشد، قطعا می توانست کیکی از پرفروشهای بازار بدل باشد که متاسفانه این امر اتفاق نیوفتاد. 

آن زمان (2018) که قرار بود کونا با ایران بیاید دو دستگاه از این خودرو با رنگهای نسبتا خاص به منظور انجام تستهای لازم وارد شد که اگرچه در حال حاضر در محوطه کرمان موتور تقریبا بلا استفاده قرار گرفتهاند اما پرداختن به آنها برای ما خالی از لطف نبود. به گفته مسئولان شرکت، هر دو خودرو در طی دو سال گذشته حتی روشن هم نشده بودند و همین امر باعث فاسد شدن باتری  آنها شده بود و ما نیز برای انجام گزارش مجبور شدیم باتری‌‌ها را تعویض کنیم.  


کونا


کمی درباره کُونا،

کونا در رده کراساوورهای سابکامپکت قرار میگرد که نخستین بار درسال ۲۰۱۷ و با مدل ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد؛ خودرویی که نمونههای هایبرید و برقی آن نیز عرضه شد. چندی پیش نیز شاهد معرفی نمونه فیسلیفت این جوان‌پسند بودیم و نکته جذابتر هم اینکه این نسخه فیس لیفت شده، حالا قرار است با پکیج N اسپرت راهی خیابان‌ها شود.


کونا



 طراحی

از طراحی ظاهری شروع می‌کنیم، هر دو کونا ی مورد نظر این مطلب، نسخه فول آپشن هستند و از مواردی که این نمونه‌ ی کاملتر را از نسخه لو آپشن متمایز می‌کند، استفاده از دورگلگیرهای نوک مدادی بجای مشکی رنگ است که شاید در نگاهی گذرا خیلی بنظر نیاید. نمای کلی اتومبیل ساختارشکن بوده و چهرهای کاملا جوانپسند را نمایش می‌گذارد. در  جلو از اولین مواردی که میتواند جلب توجه کند میتوان به فرم چند تکه چراغ‌ها و طرح فِیک ورودی هوا در قسمت بالایی سپر اشاره کرد.

 

در عقب هماهنگی بسیار خوبی را با طراحی نمای جلو شاهد هستیم؛ از اصلیترین دلایل این امر طراحی چراغ‌ها و وجود قابهای نوک مدادی بر روی سپر میباشد که همچون جلو واحد نبوده و به همین جهت هم شاهد ظاهری متمایز از دیگر خودروها هستیم. در بخش کناری، رینگها جذاب بنظر میرسند و خطوط نقش بسته بر بدنه به جذابیت بصری افزوده است اما مورد منفی که-از دید شخصی- در بخش کناری بر این کُرهای وارد است، طراحی نامتناسب چراغ راهنماهای روی آینه است که اندازهای کوچک داشته و در صورت ابعاد بزرگتر شاهد نمایی بهتر بودیم.

 

نمای داخلی ساده و در عین حال شکیل است؛ در این بخش، طراحی نسبت به نمای بیرونی، ساده‌‌تر تلقی میگردد و همین مورد موجب راحتی دسترسی به ادوات شده است. با این وجود، بین این دو قسمت شاهد تناسب خوبی هستیم. طراحی فرمان جذاب و اسپرتی است، در مرکز داشبورد مانیتور و نمایشگر دیجیتالی تنظیمات کولر جلب توجه میکنند. کیفیت ادوات در کابین معقول بنظر میرسد و به محصولی چون النترا‌ (آخرین نسل وارد شده به ایران) شباهت دارد. همانگونه که در قسمت اول مطلب نیز اشاره شد این دو نمونه وارد شده در بخش امکانات کامل بحساب میآیند و آپشنهای جذابی را-نسبت به سال تولید- در اختیار قرار میدهند. از جمله قابلیتهای موجود در این خودرو میتوان به گرمکن و سردکن صندلیهای جلو گرمکن فرمان، رادار هشدار بین خطوط، هدآپ دیسپلی، روکش چرم مصنوعی صندلیها، مانیتور ۷اینچی و... اشاره نمود.

اما در ادامه میرسیم به تجربهکوتاهی که از رانندگی با این خودرو داشتیم. با قرار گرفتن در جایگاه راننده، حسی آشنا در سوار شدن در داخل یک هیوندای را خواهید داشت، در همان لحظات نخست هدآپ دیسپلی جلب توجه میکند و محل قرار گرفتن راننده، منطقی بنظر میرسد. پیشرانه کُوناهای مورد تست از نوع ۱.۶لیتری توربو است که قادر بر تولید ۱۷۵ اسببخار قدرت و ۲۶۵نیوتنمتر  گشتاور میباشد. با آغاز حرکت با توجه قدرت و گشتاور مناسب، خودرو کاملا سرحال بنظر میرسد و با اشاره به پدال گاز با واکنشی کاملا راضیکننده مواجه می‌شوید. سواری کونا تلفیقی از شتاب و هندلینگ خوب میباشد و این همان ویژگی است که قشر جوان از خودروی خود انتظار دارند! در واقع در اختیار داشتن 265 نیوتن‌متر گشتاور در خودروی جمع‌وجوری همچون کونا موجب شده تا راننده جوان خودرو راضی از خودروی خود پیاده شود!

 

کونا


کیفیت ادوات در حالت کلی مناسب است و در جایگاه یک کراساوور معمولی خوب ارزیابی شده؛ اما در عین حال نباید انتظار ظرافت و کیفیت محصولی لوکس را از آن داشت. در خصوص فضای داخلی نیز باید گفته که با کابینی جادار در حد یک ساب کامپکت شهری طرف هستیم؛ از برتریهای این هیوندای نسبت به دو رقیب دیگر، یعنی تویوتا سیاچآر و نیسان جوک نیز فضای ردیف دوم نورگیر و دلبازتر می‌باشد. مورد آخر در خصوص فضای داخلی کونا‌ نیز حجم صندوق بار آن است که ۳۷۴ لیتر حجم داشته و  ظاهراً برای مصارف شهری کافی بنظر میرسد.

 

کونا


در نهایت می‌توان به این جمعبندی رسید که کونا ۱.۶لیتری توربو مدل ۲۰۱۸ خودرویی جوان‌پسند و بسیار جذاب برای این قشر چه در بخش سواری و احساس رانندگی و چه در بخش طراحی ظاهری است که در صورت عرضه  شرکت کرمان موتور  می‌توانست به پرفروشترین کراس‌اوور کامپکت در بین رقبا تبدیل شود!


کونا


منبع: سرعت پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: